לא מצחיק: עוד מכה למאבק של שרה סילברמן בבינה מלאכותית

אולי יעניין אותך גם

שופט בית המשפט הפדרלי בקליפורניה נענה למרבית בקשת OpenAI לדחות את טענות התביעה שהגישו נגדה הקומיקאית שרה סילברמן, מייקל שייבון וסופרים נוספים. מדובר בשתי תביעות שממבקשות הכרה כתובענות ייצוגיות ואוחדו להליך אחד. התביעות עוסקות בהפרה נטענת של זכויות יוצרים בספרים שכתבו התובעים ושימשו לאימון מודל בינה המלאכותית GPT.

לטענת התובעים,  OpenAI השתמשה, העתיקה והפיצה את יצירותיהם לאימון המודל שלה, ללא הסכמה, ללא קרדיט וללא כל פיצוי לבעלי הזכויות. לדבריהם, OpenAI נושאת באחריות להפרה ישירה ושילוחית של זכויות יוצרים, להפרת חוק זכויות היוצרים של המילניום הדיגיטלי (DMCA) בשל הסרת מידע על בעלי הזכויות מהיצירות המוגנות, מעוולת בתחרות לא הוגנת, פועלת ברשלנות ומתעשרת שלא כדין.

בית המשפט החליט למחוק את מרבית הטענות הללו – אבל התיר לתובעים לתקן את כתב התביעה כדי לנסות להכשירן מחדש. בין הסיבות להחלטה -

  • התובעים לא הראו באופן מספק שקיים דמיון מהותי בין פלטי ChatGPT לבין היצירות המוגנות בזכויות יוצרים ; 
  • התובעים לא ביססו את טענתם כי OpenAI הסירה בכוונה הפניות ומידע הנוגע לבעלי זכויות היוצרים של היצירות המוגנות ;
  • מאמצי התובעים להוכיח ש- OpenAI קיבלה טובות הנאה והתעשרה שלא כדין כשלו, מפני שהחברה לא שיכפלה, לא הפיצה עותקים של היצירות, או גרמה לנזקים כלכליים לתובעים.

בית המשפט העניק לתובעים כחודש לתקן את תביעתם, והשאיר על כנן את הטענות להפרה ישירה של זכויות יוצרים שהיתה הטענה היחידה ש- OpenAI לא ניסתה לסלק בשלב מקדמי זה של ההליכים. כך גם השאיר על עומדה את הטענה לתחרות לא הוגנת, מפני ש- OpenAI לא ביקשה את רשות בעלי הזכויות להשתמש ביצירותיהם למטרות מסחריות.

law.co.il מציין שמדובר רק באחת מתביעות הייצוגיות הרבות שהוגשו נגד  OpenA(קשה להיות צעיר, עשיר ומצליח...) - הראשונה עסקה בפרטיות, והשנייה התמקדה בהפרת זכויות יוצרים, ובהמשך לכך החל גל תביעות דומות שהוגשו על ידי עיתונאים, ניורק-טיימס, ומחברי רבי מכר וסופרים נוספים.  במקביל, נזכיר שמייקל שייבון, שרה סילברמן ושותפיה לתביעה  הגישו גם כן תביעה דומה נגד מטא בטענות הנוגעות לאימון המודל שלה באמצעות יצירות של בעלי הזכויות, אשר מרביתה נמחקה גם כן.