עוד ייצוגית נגד ChatGPT על הפרת זכויות יוצרים. התובעת הפעם - שרה סילברמן

אולי יעניין אותך גם

המאבק המשפטי נגד ChatGPT מעלה הילוך: הקומקאית שרה סילברמן והסופרים כריסטופר גולדן וריצ'רד קאדרי הגישו ביחד לבית משפט פדרלי בקליפורניה תביעה נגד OpenAI, מפתחת ChatGPT. לדבריהם OpenAI, שהיא ארגון מחקר מוביל בינה מלאכותית, הפרה את זכויות היוצרים שלהם כאשר השתמשה בכתביהם לאימון מודל השפה המתקדם שלה, GPT. התביעה מבקשת מעמד של תובענה ייצוגית.

לטענת התובעים, OpenAI העתיקה שלא כדין ספרים שכתבו, מבלי לקבל את רשותם. לדבריהם, פעולותיה של OpenAI כרוכות ביצירת יצירות נגזרות, הצגה בפומבי של עותקים או יצירות נגזרות, והפצת עותקים או יצירות נגזרות – הכל, באופן שמפר את זכויותיהם הבלעדיות על פי חוק זכויות היוצרים. התובעים טוענים כי מעולם לא אישרו ל-OpenAI לעשות זאת.

יתר על כן, סילברמן וחבריה לתביעה טוענים כי מודלי השפה של OpenAI, המסתמכים בין היתר על המידע היצירתי המופק מיצירותיהם, הם בעצמם יצירות נגזרות. לדברי התביעה, ל-OpenAI יש את הזכות והיכולת לשלוט על הפלט שנוצר על ידי מודלים השפה שלה, והחברה מפיקה רווח כלכלי מהפלט המפר שפוגע בזכויות היוצרים של התובעים.

לאור הטענות הללו, דורשים התובעים פיצויים סטטוטוריים, פיצויים בגין נזקים ממשיים שנגרמו להם, השבת רווחים, וסעדים נוספים. הם עותרים עוד לבירור התביעה באמצעות חבר מושבעים.

law.co.il מציין שזו התובענה הייצוגית השלישית המוגשת נגד OpenAI בתוך עשרה ימים: שתי התובענות הקודמות הוגשו ב- 28.6 - האחת עסקה בפרטיות והשניה התמקדה בהפרת זכויות יוצרים. זו הוגשה בידי סופרים אחרים באמצעות אותם עורכי דין שמייצגים את סילברמן וחבריה, בטענות דומות לאלה של התביעה הנוכחית.

לשתי התביעות שעוסקות בזכויות יוצרים – ביחד עם שלוש תביעות אחרות שהוגשו נגד OpenAI, Stable Diffusion ואחרים – עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת בשאלה שהתשובה לה מסתכמת במיליארדים רבים: האם אימון של בינה מלאכותית מפר את זכויות היוצרים של מי שיצירותיהם שימשו באימון, או שאימון כזה הוא שימוש הוגן מותר בלא רישיון?

OpenAI, כשחקנית בולטת בתחום, ניצבת בחזית המחלוקת.