מייקל שייבון נגד Meta ו-OpenAI: הפרו זכויות יוצרים באימון בינה מלאכותית

אולי יעניין אותך גם

מייקל שייבון, סופר מוערך זוכה פרס הפוליצר, הגיש ביחד עם אחרים תובענה נגד Meta, מפתחת מודל שפה LLaMA. שייבון טוען שמטא הפרה זכויות יוצרים בעקבות שימוש, העתקה והפצת יצירות של בעלי זכויות כדי לאמן את המודל. תביעה דומה הגיש שייבון מספר ימים לפני כן נגד OpenAI, מי שפיתחה ומפעילה את ChatGPT. התביעות הוגשו לבית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו והן מבקשות הכרה כתובענות ייצוגיות.

לטענת התביעה נגד מטא, המודל התאמן על יצירות מוגנות בזכויות יוצרים של סופרים, תוך העתקת כמויות אדירות של טקסט שממנו חילץ מידע מוגן בזכויות יוצרים. המידע הועמד לשימוש לצרכי מחקר וארגונים שונים - כל זאת, ללא הסכמה, ללא קרדיט וללא פיצוי לבעלי הזכויות.

לדברי התובעים, מטא העידה שמערך הנתונים בקטגוריית הספרים נאסף מפרויקט גוטנברג, ארכיון דיגיטלי המכיל כ-70,000 ספרים שאינם מוגנים בזכויות יוצרים, וכן ממדור Books3 של ThePile. לפי הטענה, בסיס הנתונים ההשני נגזר שלא כחוק מ"ספריית צללים" ובה ספרים מוגנים בזכויות יוצרים - משמע, Meta הודתה כי אימנה את המודל במערך נתונים המפר זכויות יוצרים, ללא הסכמתם של בעלי הזכויות. (Michael Chabon, David Henry Hwang, Matthew Klam, Rachel Louise Snyder, And Ayelet Waldman, v. Meta Platforms, INC. Case 3:23-cv-04663) 

law.co.il מזכיר שמייקל שייבון היה בין אלפי היוצרים שחתמו בעבר על מכתב הקורא לחברות טכנולוגיה, ובהן Meta, לבקש הסכמה ולספק תמורה הולמת בעת השימוש ביצירותיהם של בעלי זכויות לצרכי אימון AI.