צו דרמטי נגד אפל: חייבת לאפשר סליקת תשלומים מחוץ לחנות האפליקציה

אולי יעניין אותך גם

בפסק דין דרמטי המונה כ-180 עמודים ומנתח לעומק את מעמדה ומעשיה של אפל בשוק התשלומים למשחקי סמארטפון, בית המשפט הפדרלי המחוזי בסן-פרנסיסקו ציווה אתמול על אפל לאפשר למפתחי אפליקציות לשלב הפניה לאמצעי סליקת תשלום חיצוניים לאפ-סטור. בנוסף, בית המשפט ציווה על אפל לאפשר למפתחי אפליקציות לתקשר עם משתמשים דרך ערוצי תקשורת שהמשתמשים מוסרים באופן וולונטרי בעת רישום לאפליקציה. הצו יחול על מפתחים בכל רחבי ארה"ב, אך לא ישתרע מחוץ לגבולות ארה"ב.

פסק הדין ניתן על רקע קרב עסקי ומשפטי שמתנהל בין Epic Games, מפתחת המשחק הפופולרי פורטנייט, לבין אפל. כזכור, בקיץ 2020 חברת Epic הטמיעה במשחק מערכת תשלומים עצמאית באמצעותה "עקפה" את אמצעי הרכישה המקובל המתבצע בחנויות האפליקציות (in-app purchase). כך התחמקה Epic מתשלום העמלה המוסכם בתנאי השימוש למפתחים בשיעור של 30 אחוז. למחרת הסירה אפל את המשחק מחנות האפליקציה שלה בטענה כי הצעד בו נקטה Epic מפר את תנאי השימוש למפתחי אפליקציות ש-Epic כפופה אליהם. בתגובה הגישה Epic תביעה נגד אפל שדרשה להחזיר את המשחק לחנות האפליקציה, אך נדחתה. חברת Epic הגישה תביעה נוספת נגד אפל בטענה לניצול לרעה של כוחה בשוק, ועל תביעה זו ניתן כעת פסק הדין.

על-אף צו המניעה הדרמטי נגד אפל, שמצא כי אפל הפרה את דיני התחרות ההוגנת המדינתיים בקליפורניה, בית המשפט הבהיר כי ממצאיו לא מאפשרים לו להכריז על אפל כמונופולין בשוק התשלומים למשחקי סמארטפון לפי דיני התחרות הפדרליים או המדינתיים. בנוסף, בית המשפט קיבל כמה מטענות אפל נגד Epic. חברת Epic נדרשת לשלם לאפל 30% מהכנסותיה מפורנטייט בשנה האחרונה, וזאת בעקבות השימוש של Epic במנגנון תשלום חיצוני לאפ-סטור תוך הפרת תנאי השימוש של אפל למפתחים. אפל גם זכתה בצו הצהרתי הקובע כי אפל היתה רשאית ועודנה רשאית לפי שיקול דעתה להורות על ביטול הסכם תנאי השימוש למפתחים בינה לבין Epic.

בתגובה לפסק הדין, אפל הביעה שביעות רצון מהחלטת בית המשפט שלא להכריז עליה כמונופולין. אפל ציינה כי זה ניצחון חשוב המכיר בכך שהצלחתה של אפל בשוק היא חוקית לגמרי ונובעת מכך שמוצריה הם הטובים בעולם. לצד זאת, מניית אפל נפלה בשיעור של 3% במסחר בבורסה לאחר פרסום פסק הדין. מנגד, Epic ציינה שפסק הדין אינו ניצחון לצרכנים ולמפתחים וכי בכוונתה לערער עליו. מקור: סי.אן.אן (מאת: רישי איינגר וקלייר דופי).

law.co.il מעיר כי ברקע פסק הדין ניצבת אפל מול גל של חקירות רגולטוריות והליכי חקיקה בנושא מעמדה הדומיננטי בשוק האפליקציות, בין היתר בדרום-קוריאה, בארה"ב, בבריטניה, ובאיחוד האירופי.