ביידן מפרסם צו מרחיק לכת לעידוד תחרות באינטרנט

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, חתם בסוף השבוע שעבר על צו מקיף לעידוד התחרות בכלכלה האמריקאית. הצו נועד להטמיע מדיניות של ביזור הריכוזיות בשוק ומניעת מונופולין שלטענת הממשל תיטיב עם העובדים, החקלאים, העסקים הקטנים, הסטארטאפים והצרכנים האמריקאים.

הצו מבקש למנוע ניצול של כוח שוק על ידי חברות דומיננטיות שפועלות למזעור התחרות, ותומך בקידום "רפורמות חוקתיות אגרסיביות" לשם השגת מטרה זו. בצו מפורטת שורה ארוכה של המלצות לרשויות המפקחות - חלקן כלל-שוקיות, וחלקן נוגעות לתעשיות ספציפיות דוגמת התחבורה, החקלאות, התעשייה הימית, הביטחון, המסחר והבריאות. בין היתר, הצו מנסה לקדם אימוץ מחודש של כללי ניטרליות רשת, שיחייבו ספקיות גישה לרשת לנהוג באופן שווה בכל תעבורת הרשת, ויאסרו על פעולות כגון הגבלת רוחב הפס. law.co.il מזכיר כי כללי ניטרליות הרשת שהתקבלו בשנת 2015, בוטלו בימי ממשל טראמפ.

הצו מתייחס באופן ספציפי לצורך בהתמודדות עם האתגרים שמציבות תעשיות וטכנולוגיות חדשות דוגמת שוק טכנולוגיות המידע, שנשלט על ידי מספר קטן של פלטפורמות אינטרנטיות שהפכו לדומיננטיות עקב מיזוגים סדרתיים, רכישה של מתחרים פוטנציאליים, אגרגציה של מידע, ומעקב אחר משתמשים. דומיננטיות זו, כך לפי הצו, מביאה לתלות גבוהה של עסקים קטנים בפלטפורמות הענק, דבר שמחזק עוד יותר את כוחן, וכן להדרה של מתחרים קטנים מהשוק. בהקשר זה, כולל הצו המלצה ליו"ר נציבות המסחר הפדרלית (ה-FTC), לפיה עליו לשקול להפעיל את סמכויות ה-FTC גם בפיקוח על שיטות איסוף נתונים ומעקב לא הוגנות שעלולות לפגוע בתחרות, באוטונומיה ובפרטיות של הצרכן, וכן בפיקוח על תחרות בלתי הוגנת בשווקי האינטרנט הגדולים.

מטרה נוספת של הצו היא הסדרת סוגית סמכויות הפיקוח החופפות, שלעיתים החוק והרגולציה מעניקים למספר רשויות במקביל כלפי אותם גופים. לפי הצו, על הרשויות בעלות הסמכויות החופפות לשתף ביניהן פעולה, ובתוך כך לחלוק מידע זו עם זו ולתאם זו עם זו את האחריות לביצוע פעולות הפיקוח. לצורך הסדרת שיתוף הפעולה בין הרשויות, הצו הקים את מועצת התחרות של הבית הלבן, שתפקידה לקדם את המאמצים הפדרליים להתמודדות עם תחרות לא הוגנת, לפתח נהלי מדיניות להתנהלות במקרה של סמכויות חופפות, ולהמליץ על שינויים מנהליים וחקיקתיים שיסייעו בהטמעת המדיניות שהצו קובע. מקור: אתר הבית הלבן