הממשל בארה"ב מקדם אחריות מוגברת למפעילי פלטפורמות ברשת על תוכן גולשים

אולי יעניין אותך גם

בעקבות הצו הנשיאותי שפרסם טראמפ בסוף מאי, הקורא לצמצום החסינות המשפטית שהדין האמריקאי מעניק למפעילי שירותים מקוונים על תכנים שמשתמשים העלו, משרד המשפטים האמריקאי פרסם לפי ימים אחדים דו"ח ובו מסקנות והמלצות לתיקוני חקיקה אופרטיביים למימוש הצו הנשיאותי.

כזכור, סעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת (Communications Decency Act), שנחקק בקונגרס בשנת 1996, קובע כי למעט סייגים מצומצמים, לא יראו ספק של שירותי מחשב אינטראקטיביים, כגון טוויטר, פייסבוק ויו-טיוב, כמפרסם של תוכן שמקורו בגולשים. כתוצאה מכך, לא ניתן להטיל אחריות משפטית על פלטפורמות ברשת (קטנות כגדולות) בשל תכנים שמקורם בגולשים, לא ניתן לחייב אותן לסנן תכנים וכל הסרת תכנים שהן מבצעות – חסינה מפני ביקורת שיפוטית. הסעיף נחשב לאחד מאבני היסוד של דיני האינטרנט בארה"ב, שתרם משמעותית לפריחת האינטרנט, לתעסוקה, לשגשוג עסקים קטנים, ליעילות השוק ולחופש הביטוי בארצות הברית.

דו"ח משרד המשפטים ממליץ, בין היתר, על הבאת תיקוני החקיקה הבאים לאישור הקונגרס:

  1. הטלת אחריות על מפעילי פלטפורמות רשת בשל תכנים קיצוניים בחומרתם שמקורם בגולשים: תוכן פדופילי, תוכן המגלם התעללות מינית, תוכן המגלם תמיכה בטרור ותוכן המהווה הטרדת-רשת מאיימת (Cyber Stalking).
  2. הטלת אחריות על מפעילי פלטפורמות להסיר תוכן שצו בית משפט קבע כי הוא בלתי חוקי, ותוכן שהממשל הפדרלי פועל נגדו במישור הדין האזרחי.
  3. צמצום מרחב שיקול הדעת של מפעילי הפלטפורמות, כך שחסינותם על התערבות בתכנים שהעלו גולשים תחול רק במידה והתוכן היה בלתי חוקי או מעודד טרור. באופן זה, חסינות המפעילים לא תחול על התערבות בתכנים בלתי ראויים אחרים או כאלה שהם "רק" שנויים במחלוקת, כדוגמת הציוצים השנויים במחלוקת של הנשיא טארמפ, שהניעו אותו להמהלך הפוליטי לצמצום החסינות של מפעילי פלטפורמות ברשת.