טראמפ פועל לצמצום החסינות לשירותים מקוונים, אבן היסוד של דיני האינטרנט

אולי יעניין אותך גם

צמצום החסינות המשפטית שהדין האמריקאי מעניק למפעילי שירותים מקוונים על תכנים שמשתמשים העלו - באמצעות קידום תיקוני חקיקה, התקנת תקנות, וצמצום ההוצאות הפדרליות על פרסום מקוון המממן פלטפורמות ובראשן טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם. כך מורה צו נשיאותי שפרסם אמש נשיא ארה"ב טראמפ.

במרכז הצו עומד סעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת (Communications Decency Act). הסעיף, שנחקק בקונגרס בשנת 1996, קובע כי למעט סייגים מצומצמים, לא יראו ספק של שירותי מחשב אינטראקטיביים, כגון טוויטר, פייסבוק ויו-טיוב, כמפרסם של תוכן שמקורו בגולשים. כתוצאה מכך, לא ניתן להטיל אחריות משפטית על פלטפורמות ברשת (קטנות כגדולות) בשל תכנים שמקורם בגולשים, לא ניתן לחייב אותן לסנן תכנים וכל הסרת תכנים שהן מבצעות – חסינה מפני ביקורת שיפוטית. הסעיף נחשב לאחד מאבני היסוד של דיני האינטרנט בארה"ב, שתרם משמעותית לפריחת האינטרנט, לתעסוקה, לשגשוג עסקים קטנים, ליעילות השוק ולחופש הביטוי בארצות הברית.

פרסום הצו הנשיאותי מגיע על רקע מאבק שהתחולל בימים האחרונים בין הנשיא לבין טוויטר. פלטפורמת הציוצים, ככל הנראה לראשונה בתולדותיה, הציבה בצמוד לציוצי הנשיא סימני אזהרה המפנים את הגולשים לתכנים המלמדים כי דברי הנשיא אינם בהכרח אמת.

law.co.il מעיר כי סעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת נקבע בחקיקת קונגרס. בהתאם להוראות החוקה האמריקאית, רק הקונגרס רשאי לערוך בו תיקוני חקיקה ורק בתי המשפט רשאים לפרש את הוראות הסעיף, בין אם בצמצום ובין אם בהרחבה. בשל מגבלה חוקתית זו, הצו הנשיאותי פועל לצמצום הוראות הסעיף באופן עקיף בלבד.

הצו הנשיאותי, שכותרתו "מניעת צנזורה ברשת", מחייב, בין היתר -

  1. את כל הרשויות הפדרליות, בהן נציבות התקשורת הפדרלית ונציבות הסחר הפדרלית, לוודא כי הן מפרשות את סעיף 230 לחוק בצמצום. הצו גם מחייב את נציבות התקשורת הפדרלית להציע תקנות שנועדו לצמצם את היקף החסינות, למשל כאשר החלטות הפלטפורמה על פרסום תכנים נעשות בחוסר תום לב בניגוד לתנאי השימוש שלה. law.co.il מעיר כי אין בטחון שלנציבות הסחר הפדרלית ונציבות התקשורת הפדרלית יש סמכות חוקית כלשהי להתקין תקנות לצמצום הפרשנות של החוק, וממילא, אין זה ברור שפרשנותן והתקנות שיתקינו - אם יתקינו - יחייבו את הציבור הרחב ואת מפעילי הפלטפורמות ברשת.
  2. לבחון את ההוצאות הפדרליות על פרסום מקוון ברשתות חברתיות ולבדוק האם הפלטפורמות ראויות להיות אמצעי פרסום פדרלי נוכח פעילותן כלפי תכנים של גולשים.
  3. כי נציבות הסחר הפדרלית תבדוק האם פעילותן של הפלטפורמות כאשר הן מסירות תוכן גולשים, מתערבות בו או נוקטות עמדה לגביו, מהווה "אמצעים מטעים או בלתי הוגנים במסחר" האסורים לפי חוק הסחר הפדרלי.
  4. הקמת קבוצת עבודה על אכיפת החקיקה המדינתית בתחום איסור ההטעיה והסחר הבלתי הוגן. הקבוצה תציע חוק תבניתי שמדינות ארה"ב יוכלו לאמץ בדין המדינתי שלהן לטיפול בצנזורה שפלטפורמות נוקטות על תכני גולשים.
  5. כי התובע הכללי של ארה"ב יגבש הצעה לקונגרס לתיקוני חקיקה מתאימים לקידום המדיניות שבצו הנשיאותי.

law.co.il מעיר עוד כי הצו הנשיאותי מסיים בהוראה כללית הקובעת כי יישומו כפוף לדין הקיים - דבר המרמז על מגבלות כוחו של הצו הנשיאותי כלפי סעיף 230 לחוק המהוגנות בתקשורת.