חוקרי אקדמיה בארה"ב מזהירים מצמצום החסינות המשפטית לשירותים מקוונים

אולי יעניין אותך גם

יש להיזהר מאד משינויי חקיקה בסעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת, שתרם משמעותית לתעסוקה, לשגשוג עסקים קטנים, ליעילות השוק וחופש הביטוי בארצות הברית – כך מצהירים 46 חוקרי אקדמיה מובילים בארצות הברית במכתב ששלחו לחברי קונגרס השוקלים שינויים בחוק.

סעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת (Communications Decency Act) קובע כי למעט סייגים מצומצמים, לא יראו ספק של שירותי מחשב אינטראקטיביים, כגון Facebook ו-YouTube, כמפרסם של תוכן שמקורו בגולשים. כתוצאה מכך, לא ניתן להטיל אחריות משפטית על פלטפורמות ברשת (קטנות כגדולות) בשל תכנים שמקורם בגולשים, לא ניתן לחייב אותן לסנן תכנים וכל הסרת תכנים שהן מבצעות – חסינה מפני ביקורת שיפוטית.

בשנים האחרונות גוברים הקולות המבקשים לצמצם את השפעתן של ענקיות האינטרנט ורואים בתיקון הסעיף וצמצום החסינות שבו תנאי לכך. אבן דרך משמעותית במאבק סומנה בסוף השנה שעברה כאשר התובע הכללי של ארה"ב טען שחסינות הסעיף פורשה בבתי המשפט באופן שחורג משמעותית מכוונת המחוקק. בעוד שבעיניי תומכיו הסעיף מהווה את עמוד התווך של חופש הביטוי ושגשוג האינטרנט, בעיניי מתנגדיו הוא מהווה מקור כוח והשפעה בלתי מידתית של ענקיות האינטרנט בארצות הברית.

במכתב ששלחו האקדמאים נטען כי סעיף 230 מהווה יסוד מהותי בצמיחת התעשייה האינטרנטית וביטולו יסב נזק כלכלי שיגרום לפיטורין של כמעט חצי מיליון עובדים. עוד נטען כי הסעיף מרתיע מתביעות שווא שעלותן עלולה להגיע לעשרות עד מאות אלפי דולרים שיוטלו על עסקים, חלקם קטנים. המכתב מסביר כי הסעיף הכרחי לטיפוח תרבות חיובית של שיתוף ביקורות על מוצרים ובעלי עסקים ברשת – מה שמשכלל קבלת החלטות צרכניות ומוביל לצרכנות נבונה. לטענת החוקרים, הסעיף הוא "מתנה" עבור בני נוער להט"בים, פעילי זכויות אדם מסביב לעולם ואקטיביסטים נוספים. הם גם מזהירים כי כי תיקון הסעיף עלול לרכז כוח בלתי מידתי אצל קבוצה קטנה של ענקיות תקשורת גדולות.