האם בריטניה תכננה לעקוב אחרי קורונה באמצעות אפליקציה אנונימית?

אולי יעניין אותך גם

שירות הבריאות הבריטי, ה-NHS, מפתח אפליקציה מבוססת קירבה (תכף נסביר מה זה) לזיהוי נתיבי ההדבקה של חולי קורונה. האפליקציה תפעל על גבי סמאטרפונים ותאפשר לאדם שפיתח סימפטומים של קורונה להתריע באופן אנונימי בפני מי שהיה איתם בקירבה משמעותית בזמן שקדם להופעת התסמינים כדי שייכנסו לבידוד - אלא שלפי הגארדיאן (מאת דיוויד פג ופול לואיס) טיוטת מיזכר של ה-NHS מחודש מרץ דיברה באפשרות לזהות בחשאי את נושאי המידע.

האפליקציה- אינה אוספת נתוני מיקום של אדם אלא, בהתבסס על תקשורת בלוטות' בין מכשירים ניידים, מזהה בקירבת איזה מכשיר נייד נמצא המשתמש למשך זמן משמעותי. היא משתייכת למה שהולך ונדמה כסטנדרד בעולם ההתחקות אחר נתיבי ההדבקה של חולי קורונה, וכבר משמש באפליקציה של סינגפור ונמצא בפיתוח בגרמניה ובפולין. גם אפל וגוגל השיקו יזמה דומה.

כשהודיע ברבים על פיתוח האפליקציה, שר הבריאות הבריטי אמר כי "כל המידע יטופל באמות המידה הגבוהות ביותר של אתיקה ואבטחה, וישמש רק לטיפול שירותי הבריאות ולמחקר". עם זה המסמך שראה הגרדיאן, והמסומן כטיוטה לא מאושרת, מרמז שה-NHS שקל לזהות את נושאי המידע במידת הצורך. באותו מסמך נאמר שניתן יהיה להשתמש במזהה ייחודי של מכשיר הטלפון כדי לאפשר דה-אנונימיזציה - כלומר זיהוי של בעל המכשיר - אם שרי הממשלה יסברו שזהו צעד מידתי. משרד הבריאות הבריטי מכחיש כל כוונה כזו.

law.co.il מעיר שכל מדינות אירופה מבססות את ההתחקות אחר התפשטות הקורונה על אפליקציות המותקנות וולונטרית אצל משתמשים ונתונים אנונימיים - בניגוד למעקב אחר החולים ונתיבי ההדבקה בישראל באמצעות הכלי של השב"כ שאינו דורש שיתוף פעולה של האזרחים ומזהה אותם אישית.