המדינה: בדקנו פתרונות מסחריים במקום השב"כ והם מפרים יותר את הפרטיות

אולי יעניין אותך גם

צוות המומחים של המטה לביטחון לאומי מצא שכלי המעקב של השב"כ אחר חולי קורונה הוא בעל "תפוקה מוגבלת"? המדינה חושבת אחרת.

בתשובה לעתירות שהגישו עו"ד שחר בן מאירהאגודה לזכויות האזרח בישראל וארגון עדאלה לבג"צ מדווחת המדינה כי מאז הוחל ביישום מנגנון המעקב ב-18 במרץ, יותר מ- 1,800 אנשים שאותו באמצעותו כמי שעליהם להיכנס לבידוד נמצאו בהמשך חולים במחלת הקורונה. עוד מעדכנת המדינה כי 12% ממי שחייבים בבידוד ונבדקו על ידי המשטרה, הפרו את חובת הבידוד. לבסוף היא מוסרת כי משרד הבריאות בחן טכנולוגיות מעקב שהוצעו על ידי לפחות 10 חברות שונות ומצא שאינן יעילות ככלי של השב"כ ופגיעתן בפרטיות אף חמורה מזו שלו.

לדברי התשובה, הסמכת השירות לסייע למשרד הבריאות באיתור נתיבי התנועה וההדבקה של חולי קורונה אכן פוגעת בזכות לפרטיות, אולם "הפגיעה מגודרת": לציבור אין גישה למידע שבידי השב"כ או משרד הבריאות והוא אינו מתפרסם ברבים. מי שנכלל ברשימת המגעים כאמור יקבל ממשרד הבריאות מסרון אישי למכשיר הטלפון הנייד שלו בלא זיהוי החולה שבקרבתו שהה. בנוסף, רק "למספר עובדים מצומצם" בשב"כ (כ-50 עובדים) ובמשרד הבריאות יש גישה למידע שמעביר השירות. ככלל הם אינם נחשפים אליו כי מדובר בתהליך ממוכן.

מול הזכות לפרטיות עומדת זכותו של מי שטרם חלה או נדבק בנגיף, לחיים ולבריאות, ממשיכים ואומרים מטעם המשיבים עורכי הדין שוש שמואלי, סגנית מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, וראובן אידלמן סגן בכיר באותה מחלקה. כן עומד מולה אינטרס ציבורי חיוני כולל בבלימת המגפה והאטת התפשטותה, להגנת בריאות הציבור, שמירה על יכולתה של מערכת הבריאות להעמיד מענה לחולים בנגיף ובמחלות אחרות, וצמצום השלכות המשבר על תפקודו של המשק בישראל עד כמה שניתן.

לדברי התשובה, משרד הבריאות בדק שורה של חברות מסחריות, אולם מצא כי הכלים שהוצעו לא היו יעילים באיתור מי שבא במגע עם חולה. והפעלתם הייתה מפנה קבוצות רחבות מדי לבידוד. צוות מקצועי במשרד בחן לפחות 10 חברות שונות: "החלופות שנבדקו לקו בפגיעה גדולה יותר בפרטיות תוך חוסר יעילות יחסית לחלופה שנמצאה לבסוף. הן היו כרוכות באיסוף מידע מתוך האפליקציות המותקנות על המכשיר, איסוף מידע מחברות סלולאר ואשראי ואף מגופים ביטחוניים, וחלופה אחת נדרשה לחיבור ידני למכשיר הנייד – פתרון לא ישים כשמדובר באלפי חולים. כמו כן פנתה המדינה, כמו מדינות רבות אחרות בעולם, אל חברות הענק הבינלאומיות המחזיקות במידע רב על מחזיקי מכשירים סלולריים בכל העולם, אך לא ניתן על ידי חברות אלה מענה חיובי לאף מדינה". ועוד - מרבית החברות לא היו מוכנות להעמיד את הטכנולוגיה שלהן לשימוש נפרד על ידי המדינה ופתרונותיהן חייבו להעביר אליהן מידע שיועבר מגופים ביטחוניים, מחברות אשראי ומחברות סלולריות, לידי חברות פרטיות.

ל - law.co.il כמה הערות זריזות -

  • הבעיה איננה עם הכלי של השב"כ. הבעיה היא עם השב"כ - אירגון מודיעין מדינתי המתחקה אחר אזרחי המדינה הוא מאפיין של משטרים חשוכים וכשהוא מצטרף למעורבות צה"ל והמוסד במשבר הקורונה, הוא מטריד מאד. השב"כ פועל מכוח חוק, נכווה פעמים רבות בעשורים האחרונים (קו 300, העינויים) ויש להניח שמפוקח טוב מהמוסד. אפשר גם לתת קרדיט לאנשיו ולעומד בראשו כי הם מודעים היטב לרגישות פעילותם. ועדיין, שירות בטחון העוקב אחר אזרחיו יכול היה להיות הכרח בהתחלה של ההתחלות. יש להיפרד ממנו כמה שיותר מהר עכשיו.
  • מתוך הכשלון להקים מערך בדיקות יעיל, שיבדוק במהירות אנשים עם תסמינים ויבצע בדיקות סרולוגיות לאוכלוסיה רחבה ככל האפשר, כלי הריגול של השב"כ הפך לאידאולוגיה: בלעדיו אי אפשר כביכול.
  • שום כלי של חברה מסחרית לא נהנה מהיקף המידע שיש לכלי של השב"כ, המקבל מכוח חוק את כל נתוני התקשורת בישראל. על משרד הבריאות היה לאפיין דרישות לכלי כזה, המטמיע שיקולים של הגנת הפרטיות, ולדרוש פיתוחו - ובזמן שחלף מקבלת המידע הראשוני על היקף הפנדמיה היתה שהות מספקת לכך.
  • אין חברה ישראלית שלא היתה שמחה להעמיד כלי כזה לרשות משרד הבריאות on premis בלא שתקבל אליה את המידע הדרוש לתפעולו.
  • שום מדינה מערבית לא יישמה מערכת מעקב המונית של שירות הביטחון הכללי שלה אחר אזרחיה הנדבקים. לעומת זאת המדינות מפתחות אפליקציות סלולר מעוצבות לפרטיות, שאינן שומרות מידע על מיקום המשתמש אלא רק על קירבתו לאנשים אחרים - והמידע נשמר במכשיר הפרטי ואינו עובר לידי המדינה אלא בהסכמת המשתמש ולאחר שנמצא כי הוא חולה בקורונה.
  • בעוד שהתשובה מטעם המדינה לבג"צ משבחת את ערכו של הכלי השב"כי ומפקפקת בערכו של תחקיר אפדימיולוגי אנושי לטפל במאות חולים, צוות מומחי המל"ל מצביעים על מגבלותיו וקוראים להגביר את השימוש בתחקיר אנושי.
  • ולבסוף, law.co.il אינו חולק את ההגדרה "מצומצם" עם מנסחי התשובה המפורטת מטעם המדינה: כש-50 איש בשב"כ מטפלים במידע על נדברי הקורונה ומי שנפגשו עימם, זה לא מספר מצומצם.

שנהיה בריאים.