סע"ש 176-11-20 הארט 4 יו בע"מ נ' אביטן

אולי יעניין אותך גם

הכניסה למסנג'ר של העובדת ושיטוט בו אינם יכולים להיעשות כבדרך אגב ובמקרה (פסק-דין, אזורי לעבודה חיפה, השופט טל גולן):

העובדות: התובעת, חברה בתחום הטיפולים האסתטיים, טענה כי הנתבעת, עובדת שלה לשעבר, השתמשה שלא כדין ברשימת לקוחותיה, תוך הפרת חובת תום הלב וחוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1999. התובעת טענה כי לאחר שהנתבעת התפטרה, היא החזירה את הטלפון הנייד וכאשר מנהלת המשרד נכנסה לטלפון על מנת להשמיש אותו, היא גילתה כי תוכנת המסנג'ר של הנתבעת נותרה פתוחה וראתה כי התובעת פנתה לרופאים שונים והציעה למכור להם את רשימת הלקוחות. הנתבעת טענה כי יש לה אלפי לקוחות שצברה עוד לפני עבודתה אצל התובעת וכי כלל לא השתמשה ברשימה כאמור. הנתבעת טענה כי התובעת פגעה בפרטיותה.

נפסק: דין התביעה להידחות. בין הצדדים היתה הסכמה ברורה שלא להתייחס בחוזה ביניהם לסוגיית 'רשימת הלקוחות', מהטעם שהנתבעת סירבה לכך. התובעת כלל לא הוכיחה קיומו של סוד מסחרי, ובאופן פרטני כלל לא הוכיחה שהיתה לה "רשימת לקוחות" שניתן וצריך להגן עליה לפי הוראות הדין. התובעת כלל לא הוכיחה שהנתבעת פנתה ללקוחותיה. הוכח כי הנתבעת הגיעה לעבודתה בתובעת עם רשימת לקוחות רחבה ונכבדה. חלק מראיות התובעת שהוצגו בהליך הושגו תוך כדי פגיעה בפרטיות הנתבעת, ויש לפסול אותן. הראיות ביחס לסוגיית 'הפניה לרופאים' הושגו תוך כדי פגיעה קשה וחמורה בפרטיותה של התובעת וקיימת בנושא הודאת בעל דין ברורה ומפורשת. היה מקום שלא להתחשב בראיות אלה כלל, היות שהושגו תוך כדי חדירה לא ראויה ולא מידתית לפרטיות הנתבעת, בניגוד להוראות הפסיקה [עניין גורליק - ס"ע 29090-05-12]. העובדה שמדובר בטלפון נייד של התובעת, שהנתבעת השתמשה בו במהלך העבודה, לא נותנת הכשר לפעול כפי שפעלה התובעת [עניין איסקוב - ע"ע 90/08; עניין גבע - סע"ש 1575-09-15; עניין זינגר - רע"א 2552/16].

חשבון תוכנת המסנג'ר של הנתבעת הוא חשבון פרטי שלה. לא נטען כי העובדת השתמשה בו במהלך העבודה, לצרכי עבודה. אין לקבל את גרסת התובעת לגבי כניסה 'מקרית ותמימה' לחשבון הפייסבוק של הנתבעת. המחלוקת העסקית בין הצדדים, העזה והיצרית, שהביאה את התובעת לתבוע את הנתבעת כבר שבועיים לאחר סיום עבודתה, יש בה כדי ללמד כי היה מדובר בחיפוש אקטיבי של מידע שנעשה מצד גורמי התובעת על הנתבעת. הכניסה לתוכנת המסנג'ר ושיטוט בה אינם יכולים להיעשות כבדרך אגב ועל דרך המקרה. אין מדובר בסיטואציה של השארת מסך מחשב פתוח, כשפלוני יכול לעבור ולהסתכל עליו בטעות. שהכניסה לתוכנה דורשת מטבע הדברים לחיצה על צלמית התוכנה בטלפון הנייד שבו השתמשה הנתבעת, ושיטוט בהיסטוריה של ההודעות ששלחה. מדובר בחיפוש אקטיבי ומכוון.