ארה"ב: תביעה ממשלתית ראשונה נגד אמזון בגין הפרת דיני התחרות

אולי יעניין אותך גם

התובע הכללי של מחוז קולומביה, הגיש תביעה נגד אמזון בגין הפרת דיני התחרות. אמזון מואשמת בכך שגרמה להעלאה מלאכותית של מחירים תוך ניצול מעמדה המונופוליסטי.

זו התביעה הממשלתית הראשונה שמוגשת נגד אמזון בארה"ב והיא מייצגת את השינוי בעמדת הרגולטורים ביחס לדומיננטיות של אמזון בשוק האמריקאי. כזכור, בשנה שעברה אמזון (יחד עם פייסבוק, גוגל ואפל) עמדה במוקד חקירה של ועדה מיוחדת של בית הנבחרים שבחנה את פעילותן של ענקיות הטכנולוגיה וקבעה כי הן מנצלות את כוחן לפגיעה בתחרות. גם נציבות הסחר הפדרלית מנהלת מזה זמן חקירה נגד אמזון בחשד להפרה של דיני התחרות, אך החקירה עדיין לא הבשילה לתביעה.

על פי כתב התביעה, אמזון מונעת מהסוחרים בפלטפורמה שלה למכור את מוצריהם במחירים זולים יותר בפלטפורמות מקוונות אחרות, לרבות באתרי האינטרנט שלהם, ללא קשר לעלות המכירה בערוצים השונים. כתוצאה מכך, סוחרים מעלים את מחיריהם בערוצי מכירה מקוונים אחרים.

קרל רסין, התובע המחוזי של מחוז קולומביה אמר כי אמזון "ממקסמת את הרווחים שלה על חשבון מוכרים וצרכנים, בעודה פוגעת בתחרות, חונקת חדשנות, ומטה באופן בלתי חוקי את מגרש המשחקים לטובתה". דוברת מטעם אמזון מסרה כי מר רסין טועה. "המוכרים קובעים את מחירי המוצרים שהם מציעים בחנות שלנו." היא הוסיפה כי "אמזון שומרת על זכותה שלא לקדם הצעות ללקוחות שאינן מתומחרות באופן תחרותי."

התביעה מצטרפת לגל של תביעות נגד ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. תביעות בגין הפרת דיני התחרות הוגשו כבר נגד פייסבוק וגוגל. ואולם, התביעה הנוכחית נגד אמזון מוגבלת בהיקפה משום שהוגשה לבית משפט מחוזי ולא לבית משפט פדרלי. כמו כן, התביעה הוגשה על ידי תובע כללי אחד ולא הצטרפו אליו תובעים כלליים ממדינות אחרות בניגוד לתביעות נגד פייסבוק וגוגל אליהן הצטרפו מדינות רבות. (מקור: ניו יורק טיימס, מאת: דיוויק מקייב, קארן וייס וססיליה קאנג).