הממשל והמדינות בארה"ב תובעים לפרק את קבוצת פייסבוק

אולי יעניין אותך גם

רשות המסחר הפדרלית בארה"ב (ה- FTC) ו- 48 מדינות בארה"ב הגישו תביעות נגד פייסבוק בגין הפרת דיני התחרות. 

בכתבי התביעה של ה- FTC והמדינות התובעות נטען כי פייסבוק שימרה את מעמדה כמונופול בכך שרכשה חברות מתחרות, ביניהן אינסטגרם וואטסאפ. כתבי התביעות נסמכים, בין היתר, על ציטוטים ממסמכים ודיונים פנימיים של פייסבוק המעידים על כך שהמטרה העיקרית ברכישות איסנטגרם וואטסאפ היתה נטרול התחרות שהיוו למוצריה של פייסבוק ועל גישתו של מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, לפיה 'עדיף לקנות מלהתחרות'. 

פייסבוק גם מואשמת בכך שנקטה בפעולות המגבילות גישה לפלטפורמה שלה באופן שנוגד את דיני התחרות. כך למשל, לפי תנאי רישיון ה- API של פייסבוק, החברה המבקשת להשתמש ב- API נדרשת להתתחייב כי לא תספק מוצר דומה באופן מהותי למוצרים שמציעה פייסבוק, תנאי שגרם לחברות המעוניינות בממשק עם פייסבוק להימנע מפיתוח מוצרים או פונקציות שעשוייים היו להתחרות במוצרי פייסבוק. בנוסף, פייסבוק גם אסרה על אפליקציות המוצגות בה מלהיות מוצגות ברשתות חברתיות מתחרות ולא איפשרה למפתחים העברה של מידע מפייסבוק לרשתות חברתיות ולכל אפליקציה אשר עשויה להתחרות בפייסבוק. פעולות האכיפה של הוראות אלה התמקדו באפליקציות בעלות פונקציות חברתיות ואפליקציות בעלות פונקציות של שליחת הודעות, אשר כאמור, עשויות היו להוות תחרות לפייסבוק.  

בתביעת המדינות נטען עוד כי הכוח המונופולי של פייסבוק סיפק לה גם מידע בהיקף עצום על משתמשים. בכך רכשה פייסבוק עמדת כוח רבת-עצמה גם מול מפרסמים מאחר ולא קיימות פלטפורמות אחרות בעלות היקף מידע בסדר גודל דומה אודות צרכנים פוטנציאליים. 

ה- FTC והמדינות התובעות מבקשים סעדים שיאפשרו פיקוח רב יותר על פייסבוק והשבת התחרות בתחום הרשתות החברתיות, ביניהם פיצול נכסיה של פייסבוק, לרבות פעילות אינסטגרם וואטסאפ בצורה שתחזיר את התחרות; חיוב פייסבוק לקבל אישור מה- FTC לכל רכישה העלולה להגביל את התחרות; חיוב החברה לקבל אישור מהמדינות התובעות לכל רכישה בסכום של מעל 10 מיליון דולר וחיוב פייסבוק לחדול מהצבת תנאים המגבילים את התחרות ברשיונות ה- API שלה.