ארצות-הברית: משרד המשפטים בתביעת ענק נגד גוגל. טוען - ניצלה את כוחה לרעה

תביעת ההגבלים העסקיים החשובה בארה"ב מזה למעלה משני עשורים. שבועיים בלבד לאחר שבית המחוקקים בארצות-הברית האשים את ענקיות האינטרנט בהתנהלות מונופוליסטית, וכי ניצלו לרעה את כוחן בזירה המקוונת כדי לפגוע בתחרות, הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעת הגבלים עסקיים נגד Google LLC. התביעה הוגשה גם בשם 11 ממדינות ארצות-הברית.

התביעה הוגשה לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון בטענה להפרת חוקי ההגבלים העסקיים בארצות-הברית על ידי ניצול לרעה של כוחה של גוגל כמפעילת מנוע החיפוש הפופולרי בעולם. גוגל שולטת בנתח שוק של 90% משוק החיפוש המקוון בארה"ב והיא משמשת, הלכה למעשה, כשער גישה לאינטרנט. בתביעה נטען כי החברה נוקטת במגוון פרקטיקות אנטי-תחרותיות על-מנת לשמר ולהגדיל את המונופולין שלה. עוד נטען כי החברה קשרה עסקאות בלעדיות בהיקפים של מליארדי דולרים כדי לשלוט בשוק החיפוש ולדחוק את רגלי המתחרים. מקור: בלומברג (מאת דיוויד מקלפלין).

גוגל הגיבה להגשת התביעה ומסרה כי "מנוע החיפוש של גוגל הציב את המידע העולמי בקצות האצבעות של למעלה ממילארד בני אדם. המהנדסים שלנו עובדים על-מנת להציע את מנוע החיפוש הטוב ביותר האפשרי והם משפרים ומכוונים אותו באופן שוטף. ... התביעה שהוגשה היום על-ידי משרד המשפטים פגומה באופן מהותי. אנשים משתמשים בגוגל כי הם בוחרים לעשות כך, לא בגלל שכופים עליהם לעשות כן או בשל היעדר אלטרנטיבות".  

law.co.il מזכיר כי בשנת 2011 פקע הסכם בן 9 שנים שנקשר בין מיקרוסופט למשרד המשפטים האמריקאי. בתחילת שנות ה-2000, לאחר תביעה שהוגשה ובעקבות פניות של מספר ממדינות ארה"ב כנגד התנהלות MS כמונופול, נחתם הסכם בין מיקרוסופט, הממשל הפדרלי והמדינות, לפיו פעילותה העסקית של מיקרוסופוט תיעשה תחת השגחה של בית המשפט המחוזי במחוז קולומביה. מיקרוסופט נאלצה לדווח באופן שוטף באותן 9 שנים על פעילותה, באופן שלשיטת רשויות ההגבלים העסקיים שינה באורח קבע את שוק התוכנה והפך אותו לפתוח, הוגן וחדשני יותר. ההסכם בעיקר מנע ממיקרוסופט להשתמש בכוחה המונופוליסטי ביחס למערכת ההפעלה חלונות, על מנת לדחוק את רגלי המתחרים.