בריטניה: בית המשפט נגד שימוש המשטרה בטכנולוגיית זיהוי פנים

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט לערעורים בבריטניה קבע כי השימוש של משטרת דרום ווילס בטכנולוגיית זיהוי פנים מפר את הזכות לשוויון ואת הזכות לפרטיות. ההחלטה ניתנה במסגרת תביעה שהוגשה על ידי אדוארד ברידג'ס, אקטיביסט חברתי. ברידג'ס טען כי השימוש בטכנולוגיה על ידי המשטרה הינו מפלה ואינו מידתי. התביעה נדחתה בערכאה נמוכה יותר אך בערעור, קיבל בית המשפט את עמדתו של התובע ביחס לחלק מהסעיפים. 

משטרת דרום ויילס הפעילה מערכת שסרקה צילומי פנים ממצלמות אבטחה במקומות ציבוריים והשוותה אותם באופן אוטומטי לרשימה שהחזיקה ברשותה. כאשר המערכת זיהתה התאמה בין צילומים, היא התריעה על כך וההתאמה נבדקה ידנית על ידי קצין משטרה. צילומים שלא זוהתה לגביהם התאמה נמחקו. התובע טען כי בשל קירבתו למצלמות, סביר להניח שתועד בשתי הזדמנויות שונות בשנים 2017-2018 במהלך קניות בשוק חג מולד ובעצרת מחאה. תמונתו נסרקה אך לא זוהתה לגביה התאמה ולכן נמחקה מהמערכת.

בית המשפט קבע כי זכותו של התובע לפרטיות בהתאם לסעיף 8 באמנה האירופית לזכויות אדם הופרה, שכן המערכת הותירה שיקול דעת רחב מדי בידי קציני המשטרה באשר ליישום הטכנולוגיה. בנוסף, בית המשפט קבע כי המשטרה לא בחנה כראוי האם המערכת מוטה ביחס לגזע או מגדר, ובכך הפרה את חובת השוויון שחלה על רשיויות ציבוריות.

ממשטרת דרום ויילס נמסר כי מדובר בהחלטה "שהם יכולים לעבוד איתה" וכי המשטרה מתכוונת להמשיך להשתמש בטכנולוגיה תוך יישום שינויים נדרשים. (מקור: The Guardian, מאת: דן סבג).

החלטת בית המשפט בבריטניה מצטרפת למגמה גוברת של הסתייגות מטכנולוגיית זיהוי פנים. בארה"ב, הודיעו ענקיות הטכנולוגיה IBMאמאזון ומייקרוסופט כי יפסיקו למכור טכנולוגיות זיהוי פנים, ובמדינות שונות בארה"ב מקודמת חקיקה שמגבילה את השימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים בבתי ספר וברשויות ציבוריות.