צרפת: בית המשפט פסל חוק חדש שנועד למנוע ביטויי שנאה ברשת

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט החוקתי בצרפת פסל בשבוע שעבר את רוב הסעיפים המשמעותיים בחוק חדש שנועד להילחם בביטויי שנאה ברשת. החוק שנתקבל באסיפה הלאומית בחודש מאי השנה, מחייב שירותי מדיה חברתית וספקי תוכן אחרים להסיר תוכן פדופילי או תומך טרור בתוך שעה, ותוכן פוגעני אחר בתוך 24 שעות, וקובע קנסות של עד 4% מהמחזור השנתי של החברה במקרה של הפרה.

בית המשפט קבע בהחלטתו כי החוק מטיל את כל האחריות על בחינת התוכן על הפלטפורמות הטכנולוגיות ללא מעורבות של גורם שיפוטי, וזאת בתוך מסגרת זמן קצרה ביותר ותחת איום של קנסות כבדים. השילוב הזה יוצר תמריץ לחברות שונאות סיכון להסיר תוכן ללא אבחנה בין אם מדובר בתוכן פוגעני ובין אם לאו. לפיכך, החוק פוגע בחופש הביטוי באופן שאיננו נחוץ או מידתי. 

החלטת בית המשפט זכתה לשבחים בקרב מתנגדי החוק. נציין כי החוק זכה להתנגדות משני צידי המפה הפוליטית, וכן מחברות הטכנולוגיה עצמן ומפעילים למען זכויות דיגיטליות. 

גב' לטיטיה אויה, המחוקקת, חברת מפלגת השלטון, שקידמה את החוק בבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי, מסרה הצהרה לפיה היא איננה מתכוונת לוותר על המאבק. "פסיקת בית המשפט היא 'מפת דרכים' לשיפור התכנית שידענו שהיא חסרת תקדים ולכן גם ניתנת לשיפור".

בצרפת קיימת כבר חקיקה משמעותית ותקיפה, ובחלקה פלילית, נגד ביטויי שנאה, אך תומכי החוק טוענים כי החקיקה הזו שנחקקה לפני עליית הרשתות החברתיות, אינה יעילה כאשר מדובר בביטויי שנאה המופצים ברשת. צרפת אינה המדינה היחידה המתחבטת בסוגיה זו. גם בבריטניה ובאיחוד האירופי בוחנים בימים אלה חקיקה שתגביל פרסום ביטויי שנאה ברשת ותטיל אחריות במקרים מסויימים על הפלטפורמות המאפשרות את הפרסום. (מקור: ניו-יורק טיימס, מאת: אורליאן ברידן).