ניצחון לסופרים. ארכיב האינטרנט סוגר את "ספריית החירום הלאומית"

אולי יעניין אותך גם

ניצחון לאגודת הסופרים בארצות-הברית, לאחר שארכיב האינטרנט הודיע כי בעקבות תביעתה הוא סוגר את "ספריית החירום הלאומית" שהשיק בחודש מרץ (עם תחילת משבר הקורונה). מדובר בספריה מקוונת ובה כ-1.4 מיליון ספרים (הכוללת יצירות המוגנות בזכויות יוצרים שניתן היה לקרוא בחינם ברשת, לרבות יצירות של ג'יי קיי רולינג, סטיבן קינג ועוד).

ארכיב האינטרנט הוא ארגון ללא מטרות רווח המפעיל מאגר דיגיטלי של אתרי אינטרנט, סרטים, תוכנות, ספרים ויצירות דיגיטליות אחרות. הארכיב מספק גישה חופשית לחוקרים, היסטוריונים ולקהל הרחב לחומרים שהוא אוגר.

"ספריית החירום הלאומית" נועדה לפי הארגון לאפשר לכל אחד בעולם לשאול בו זמנית ספרים אלקטרוניים - במקום מערכת להשאלה אלקטרונית חד-פעמית המשמשת את מרבית הספריות הציבוריות. המהלך נומק בצורך הגלובלי והמיידי חסר התקדים בגישה לספרות וחומר מחקר ובהיעדר הגישה לספריות או עותקים מודפסים של ספרים. הארכיב אף הודיע כי יפעיל את הספריה עד לסוף חודש יוני, או עד לתום מצב החירום בארה"ב, לפי המאוחר.

בתגובה טענה אגודת הסופרים כי לארכיב האינטרנט אין זכויות בספרים והאשימה אותו בשימוש במשבר עולמי כדי לקדם אידיאולוגיה המפרה את חוק זכויות היוצרים הפדרלי ופוגעת ברוב המחברים. ב-1.6 הגישו מספר הוצאות ספרים תביעת כנגד ארכיב האינטרנט, בה טענו כי הארכיב עוסק בפיראטיות וכי העמיד למעלה ממיליון ספרים מוגנים לרשות הציבור בחינם, תוך הפרת זכויות יוצרים מאסיבית. כאמור, בפוסט בבלוג הארגון, הודיע הארכיב כי יסגור את הספרייה השבוע. מקור: ניו-יורק טיימס (מאת אליזבת האריס).