ארכיב האינטרנט מנגיש ספרים בגלל הקורונה ומואשם בהפרת זכויות

אולי יעניין אותך גם

אגודת הסופרים בארצות הברית טוענת שארכיב האינטרנט פוגע בסופרים בעת משבר הקורונה לאחר שהשיק "ספריית חירום לאומית" מקוונת ובה כ- 1.4 מיליון ספרים. בין היצירות המוגנות בזכויות יוצרים שניתן לקרוא כעת בחינם באינטרנט כוללות רומנים מאת ג'יי קיי רולינג, סטיבן קינג ועוד.

ארכיב האינטרנט (IA) שהוקם בשנת 1996 הוא ארגון ללא מטרות רווח המקים ספריה דיגיטלית של אתרי אינטרנט, סרטים, תוכנות, ספרים ויצירות דיגיטליות אחרות. הארכיב מספק גישה חופשית לחוקרים, היסטוריונים ולקהל הרחב לחומרים שהוא אוגר. ב- 24 במרץ הוא הודיע כי במסגרת הקמת ספריית החירום הלאומית, הוא יאפשר לכל אחד בעולם לשאול בו זמנית ספרים אלקטרוניים - במקום מערכת להשאלה אלקטרונית החד-פעמית המשמשת את מרבית הספריות הציבוריות. המהלך נומק בצורך הגלובלי והמיידי חסר התקדים בגישה לספרות וחומר מחקר ובהיעדר הגישה לספריות או עותקים מודפסים של ספרים ויצירות שונות.

בתגובה אמרה אגודת הסופרים בארצות-הברית כי לארכיב האינטרנט אין זכויות בספרים אלה והאשימה אותו בשימוש במשבר עולמי כדי לקדם אידיאולוגיה המפרה את החוק הפדרלי ופוגעת ברוב המחברים. הארכיב הסביר מנגד כי הוא מכיר בכך שסופרים ומפרסמים הולכים להיות מושפעים גם הם מן המגפה העולמית המשתוללת, וקרא לכל הקוראים היכולים לקנות ספרים - לעשות זאת, תוך תמיכה בחנויות הספרים המקומיות. ארכיון האינטרנט הוסיף, כי המחברים תומכים בקהילה בכך שהם מאפשרים "גישה זמנית לעבודתם בעת משבר זה". עם זאת, המחברים המבקשים לבטל את הסכמתם – יוכלו לשלוח דואר אלקטרוני לארכיון האינטרנט בבקשה להסיר את יצירותיהם.

האם זה ייגמר בתביעה? law.co.il מזכיר שאגודת הסופרים האמריקאית ניהלה מאבק ארוך שנים בערכאות נגד פרוייקט דומה של גוגל. שם הסתיימה המערכה המשפטית בקביעה שמדובר בשימוש הוגן בטקסט הספרותי כדי לאפשר בו חיפוש, אלא שגוגל - בניגוד לארכיב האינטרנט - לא הנגישה את כל הטקסט של הספרים.

מקור: Guardian (מאת: אליסון פלוד)