הוקפאה זמנית הצעת החוק לבדוק בידוד באמצעות נתוני מיקום

אולי יעניין אותך גם

מהלילה בחצות תפסיק המשטרה להתחקות באמצעות נתוני מיקום אחרי חייבי בידוד: לאחר שוועדת החוץ והבטחון בכנסת מתחה ביקורת נוקבת על הצעת החוק הממשלתית, שביקשה להסמיך את משטרת ישראל לקבל נתוני מיקום של אדם החייב בבידוד בלא צו שיפוטי, החליטה יו"ר הוועדה, ח"כ (כחול לבן) גבי אשכנזי לקבל את בקשת שר המשפטים, אמיר אוחנה, ולהקפיא לעת את הדיון בהצעה כדי שהמדינה תבחן מחדש את הסדריו. הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - נתוני תקשורת)(הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש)(קבלת נתוני מיקום לצורך פיקוח על קיום הוראות הבידוד), התש"ף-2020 אמורה היתה להחליף את תקנות שעת חירום (נתוני מיקום), התש"ף-2020 הפוקעות הלילה. 

ועדת החוץ והבטחון קיימה ארבעה דיונים בהצעה, שבמהלכם דרשו חברי הכנסת לקבל את הנתונים התומכים בצורך בהסדר, עד שלפני שעות אחדות התברר כי מכל אלפי חולי הקורונה הנמצאים בבידוד ביתי, נמצא שרק שלושה הפרו אותו. חברי הכנסת לא חסכו ביקורת מנציגי משרד המשפטים והבריאות ומשטרת ישראל:

ח"כ (יש עתיד) יואב סגלוביץ', לשעבר ראש אגף החקירות במשטרה התריע כי זו פעם ראשונה שהמשטרה מקבלת סמכויות פיקוח ולא אכיפה. "זה שיש כלי זה לא אומר שצריך להשתמש בו", אמר. "אלה מושכלות יסוד של חברה דמוקרטית". הוא מחה כלפי מה שראה כניסיון להטעות את הכנסת ודרש להצביע נגד החוק.

ח"כ (ישראל ביתנו) אלי אבידר היה חריף לא פחות: זה יהיה על השם שלכם! הזהיר את נציגי משרד המשפטים.  הוא הצביע על כך שגם מדינות שמצויות בסכנה חמורה יותר לא נקטו צעדים כה חריפים: " אתה יודע כמה פוטנציאל יש לפדופילים? כמה סכנה יש מנהגים שלא יודעים לנהוג? אז אתה עוצר את התנועה? תסיימו מה שאתם בודקים ואל תבקשו כלים נוספים. אתה לא מבין את פריצת השער הזו שאתה עושה בעצם ההיסטריה הזו. זה נראה לי כסת"ח".

בוגי יעלון (יש עתיד/תל"ם):זה חוק דרוקני אבל מנתוני המשטרה ברור שלא שווה את המחיר, אין מידתיות ביחסי העלות-תועלת. "מתייחסים לזה כאל הדבר העיקרי כאילו אין אופציות אחרות. זה נוח, השבכ קיים, המשטרה קיימת, בינתיים לא מפתחים אפליקציה בלי מעורבות של האח הגדול, לא מפתחים בדיקות".

ח"כ אשכנזי, יו"ר הוועדה, סיכם כי לאחר ההקפאה, לכשיחודש הדיון, סיכומי הוועדה מדיונה אתמול יהיו נקודת הפתיחה להמשך הדברים - 

יאוכנו רק חולים ודאיים בבידוד ביתי בלבד (ולא כלל החייבים בידוד), החוק תקף ל ל-45 יום + אפשרות להארכה לעוד 45 יום, יימסר דיווח שבועי הכולל אילו הפרות בוצעו ומה התועלת באיכון, יימחק תוך 72 שעות מידע לגבי חולים שנמצאו במקומם, תוך 72 שעות, משרד הבריאות יפיק רשימה מדגמית של החולים וימסור אותה למשטרה במקום שהיא תקבל את רשימת כל החולים, נוהל המשטרה יחויב אישור וועדת החוץ והבטחון, אבטחת המידע תהיה כזו הנהוגה בשב"כ ועוד.