טראמפ מבקש דיון נוסף ביחס לאפשרותו לחסום עוקבי טוויטר

אולי יעניין אותך גם

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא מתכוון להרים ידיים במאבקו לאפשר לו לחסום עוקבים בטוויטר שהעבירו עליו ביקורת. טרמאפ מבקש כעת כי בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו-יורק (2nd Circuit) ידון בנושא פעם נוספת, במותב מלא. טרמאפ כינה את החלטת ביהמ"ש, שניתנה פה אחד, "שגויה מיסודה".

כזכור, בתחילת חודש יולי האחרון פסק בית משפט פדרלי לערעורים בניו-יורק כי השיח האינטראקטיבי בחשבון הטוויטר של הנשיא טראמפ הוא "פורום ציבורי" להשמעת דעות, ומשכך חסימת עוקבים על-ידי הנשיא בשל דעתם מהווה אפליה אסורה המפרה את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, המבטיח חופש ביטוי. בכך, אישר ביהמ"ש לערעורים את פסק הדין של ערכאה נמוכה יותר מחודש מאי 2018 שחייבה את הנשיא לבטל את חסימתם של כמה עשרות עוקבים, ודחה את ערעור הנשיא.

את התביעה הגישו קבוצת אזרחים שאותם הנשיא חסם ומנע מהם לעקוב אחר ציוציו בטוויטר ולהגיב להם. כידוע, הנשיא משתמש בטוויטר כערוץ תקשורת לפרסום ציוצים בנושאים ציבוריים מובהקים הקשורים לתפקידו. הוא נהנה מקהל של כ-63 מיליון עוקבים. טענת ההגנה העיקרית של הנשיא נסבה על כך שחשבון הטוויטר שלו הוא פרטי, חסימת העוקבים אינה מעשה רשמי של רשות מדינה ועל כן לא עולה כדי הפרה חוקתית.

בית המשפט דחה את טענותיו ופסק כי משפתח הנשיא את ציוציו בפומבי למיליוני עוקבים, אין הוא רשאי לחסום באופן סלקטיבי כאלה שעל דעתם הוא חולק. זאת, מאחר והתיקון הראשון לחוקה האמריקאית אוסר על המדינה להגביל את חופש הביטוי הפרטי של יחידים, בעוד שחסימת עוקבים על-ידי הנשיא עושה בדיוק כך. פסק הדין תואם להחלטה בנושא דומה שהתקבלה ביחס לפוליטיקאית מוירג'יניה בבית משפט מקביל לערעורים. מקור: SiliconValley.com (מאת דיוויד שפרדסון - רויטרס).