ארה"ב: טראמפ הפר את החוקה כשחסם עוקבי טוויטר

אולי יעניין אותך גם

השיח האינטראקטיבי בחשבון הטוויטר של הנשיא טראמפ הוא "פורום ציבורי" להשמעת דעות, ומשכך חסימת עוקבים על-ידי הנשיא בשל דעתם מהווה אפליה אסורה המפרה את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית המבטיח חופש ביטוי - כך פסק היום בית משפט פדרלי לערעורים בניו-יורק, שאישר את פסק הדין של הערכאה הנמוכה יותר משנה שעברה ודחה את ערעור הנשיא.

את התביעה הגישו קבוצה של אזרחים שאותם הנשיא חסם ומנע מהם לעקוב אחר ציוציו בטוויטר ולהגיב להם. כידוע, מאז השבעתו בתחילת 2017 משתמש הנשיא בטוויטר כערוץ תקשורת לפרסום ציוצים בנושאים ציבוריים מובהקים הקשורים לתפקידו. הוא נהנה מקהל של כ-50 מיליון עוקבים. טראמפ עצמו כמו גם צוות הבית הלבן מתייחסים לשימוש שלו בחשבון כאל שימוש רשמי בתפקידו כנשיא. הוא מצייץ בין היתר בהודעות על מינויים בכירים בממשל, מפגשי פסגה מדיניים ומדיניות צבא ובטחון. כל ציוציו גם נשמרים בארכיון המדינה הרשמי של ארה"ב כמתחייב לכל כתבי הנשיא.

טענת ההגנה העיקרית של הנשיא נסבה על כך שחשבון הטוויטר שלו הוא פרטי, חסימת העוקבים אינה מעשה רשמי של רשות מדינה ועל כן לא עולה כדי הפרה חוקתית. בית המשפט דחה את טענותיו ופסק כי משפתח הנשיא את ציוציו בפומבי למיליוני עוקבים, אין הוא רשאי לחסום באופן סלקטיבי כאלה שעל דעתם הוא חולק. זאת, מאחר והתיקון הראשון לחוקה האמריקאית אוסר על המדינה להגביל את חופש הביטוי הפרטי של יחידים, בעוד שחסימת עוקבים על-ידי הנשיא עושה בדיוק כך.

law.co.il מעיר כי פסק הדין תואם להחלטה בנושא דומה שהתקבלה ביחס לפוליטיקאית אחרת מוירג'יניה בבית משפט מקביל לערעורים.