ביהמ"ש האירופי ידון בגבולות "הזכות להישכח"

אולי יעניין אותך גם

בתי משפט באירופה צפויים לדון בחודשים הקרובים בגבולותיה של "הזכות להישכח" - הן בשאלת הגבולות הגיאוגרפיים של הזכות והן בשאלת סוגי המידע שלגביהם חלה הזכות.

כזכור, במאי 2014 פסק בית המשפט האירופי (Court of Justice of the European Union) כי על מפעילת מנוע החיפוש הפופולרי להסיר תוצאות חיפוש אודות אדם הפוגעות בפרטיותו (גם מבלי לחייב את האתר שפרסם את המידע להסירו) וזאת אם המידע לא מדויק או לא רלבנטי עוד. מאז שניתנה הפסיקה, גוגל מקבלת זרם קבוע של בקשות הסרה ובשנה שעברה דיווחה כי מאז החלה ליישם את הוראות פסק-הדין, הוגשו לה מאות אלפי בקשות הסרה מכוחו. גוגל מחליטה האם להיעתר לבקשות ההסרה בהתאם לנסיבותיו הפרטניות של כל מקרה ומקרה. לאורך השנים גוגל נבדקה, קיבלה אזהרה ונקנסה על ידי רגולטורים אירופים על ישום לקוי של הזכות להישכח. בנוסף, לפני חודשים אחדים בית המשפט האירופי הגביל את הזכות להישכח כך שלא תחול באופן אוטומטי או גורף על מרשמים רשמיים העומדים לעיון הציבור.

העניין הראשון שיעלה בקרוב לדיון בפני בית המשפט האירופי הוא עתירתם של כמה אזרחים צרפתים נגד גוגל שסירבה להסיר מתוצאות החיפוש אצלה קישורים לדפי אינטרנט שכללו מידע אישי רגיש אודותם, כמו דעות פוליטיות ורישום פלילי. גוגל טוענת כי האינטרס הציבורי בפומביות הדפים הללו גובר על זכות העותרים לפרטיות. עמדתה של גוגל זוכה לתמיכת רגולטור הפרטיות הצרפתי.

העניין השני יעלה לדיון בפני בית המשפט המינהלי בצרפת, שעשוי להפנות את השאלה להכרעת בית המשפט האירופי, נוכח חשיבותה. השאלה שנדונה היא הגבולות הגיאוגרפיים של הזכות להישכח - האם הסרת תוצאות חיפוש צריכה להיעשות גם במנועי החיפוש המקומיים של גוגל במדינות מחוץ לאירופה. גוגל מתנגדת כמובן להרחבת הזכות מחוץ לאירופה בטענה כי במדינות שונות חלים כללי שונים לאיזון בין הזכות לפרטיות לחופש הביטוי ולאינטרס הציבורי בפרסום. מקור: הבלוג של יועץ הפרטיות הבכיר בגוגל (פיטר פליישר).