ת"ק 17733-05-17 עברי נ' הוט מובייל בע"מ

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, תביעות קטנות כפ"ס, השופט רונן פלג): חוק הספאם אינו חל על שיחות טלפון שיווקיות אנושיות.

העובדות: תביעה לפיצוי של 1,000 ש"ח מכוח הוראות סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982. התובע טען כי נציג הנתבעת התקשר אל הטלפון הנייד שלו וקיים עמו שיחה על-מנת להציע לו את שירותי הנתבעת. התובע טען כי השיחה הטרידה אותו. הנתבעת טענה כי שיחת שיווק באמצעות גורם אנושי אינה אסורה לפי החוק.

נפסק: פרסום באמצעות שיחה אנושית אינו בבחינת פרסום באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי או הודעה אלקטרונית. בפסיקת בתי המשפט לתביעות קטנות בעניין אורי [ת"ק 31140-10-14] ובעניין גרינפיס [ת"ק 32177-05-15] נקבע כי שיחה אנושית יכולה להיכלל בהגדרת "הודעת מסר קצר" לפי החוק. מנגד, בעניין כהן [ת"ק 39585-08-16] נקבע כי שיחה אנושית אינה נכללת באיסור.

בית המשפט בדעה כי שיחת טלפון המבוצעת על-ידי גורם אנושי אינה נכללת באיסור שבסעיף 30א(ב) לחוק. כוונת המחוקק בהגדרת "הודעת מסר קצר" היא לאותם פרסומים המשוגרים אוטומטית ואכן יכולים לכלול הקלטות שמע או סרטונים המלווים בשמע. ההגדרה אינה מכוונת לשיחות אנושיות הכוללות שמע. לא בכדי השתמש המחוקק במילים "לא ישגר". פעולת "שיגור" מתאימה להפצת תוצרים כגון סרטונים, הודעות כתובות, קבצי קול וכו', אך לא להוצאת שיחות אנושיות. דין התביעה להידחות על הסף. התובע ישלם הוצאות בסך 350 ש"ח לנתבעת.