ישראל: נדחתה בקשה לייצוגית נגד גוגל ספרים

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה על הסף בקשה להגיש תביעה ייצוגית נגד גוגל, בנימוק שפרוייקט סריקת הספרים שלה (Google books) מפר זכויות יוצרים של סופרים ישראלים. בתביעה שהוגשה בחודש אפריל טען הסופר יונתן שגוגל מבצעת הפרת זכויות יוצרים בספרים בהיקף הרחב והפוגעני ביותר בהיסטוריה האנושית.

השופטת תמר בזק-רפפורט קיבלה את טענת גוגל כי אין לתובע, הסופר יונתן בראונר, עילת תביעה כלפי גוגל שכן אינו רוכש ממנה שירות: "כאשר גוגל מאפשרת ללקוחותיה חשיפה לספרו של בראונר באמצעות מנוע חיפוש, או במסגרת הפרוייקט גוגל ספרים, אינני סבורה כי ניתן לסווג סיטואציה כזו כסיטואציה 'צרכנית' מנקודת מבטו של בראונר, והוא אינו לקוח של גוגל בסיטואציה זו", כתבה השופטת. "הלקוחות, 'משתמשי הקצה' של גוגל, הם אלו שעושים שימוש במנוע חיפוש ומקבלים שירות. נכון יותר לסווג את בראונר, או כל בעל זכויות אחר דוגמתו, כספק של גוגל, באשר זו קולטת את פרי יצירתו ומעמידה אותו או את חלקו לטובת הציבור".

השופטת
דחתה את הטענה שגוגל מציעה לבעלי זכויות היוצרים הצטרפות לתכנית ומציעה להם שירותי פרסום, ומכאן שהיא מעניקה שירות צרכני, שכן "הלכה למעשה מעניקה גוגל שירותים גם לבעלי זכויות יוצרים שלא הצטרפו לתכנית".

את גוגל ייצגו עו"ד תמיר אפורי ועו"ד רויה ישראלי ממשרד גילת, ברקת ושות'; עו"ד ברק טל ועו"ד רותה לובן ממשרד יגאל ארנון {ת"צ 113419-11 בראונר נ' Google, Inc}. מקור: כלכליסט.