ישראל: אתר היכרויות יפצה אדם שפרטיו פורסמו באופן כוזב

אולי יעניין אותך גם

בפסק-דין יוצא דופן שניתן בבית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב, נקבע כי מנהל אתר ההכרויות Meet Me, בו פורסם כרטיס פיקטיבי ופוגעני הנושא את שם התובע - התרשל בתפקידו ועל כן עליו לפצות את התובע בסך של 400 ש"ח. התובע, אבי רועי דוביצקי, גילה כי תמונתו התפרסמה באתר הנ"ל ולצידה כותרות פוגעניות כגון: "מחפש קטינות להיכרות משעשעת", "מציע שירותי מין לנשים תמורת תשלום" ועוד. השופט בני שגיא קבע כי למרות שבעל האתר אינו המזיק הישיר (מאחר ולא הוא האחראי לפרסום הפרופיל הכוזב), הוא נחשב "מזיק עקיף" ובשל כך חב הוא באחריות. לדבריו, קיימת חובת זהירות מושגית וקונקרטית של בעל אתר כלפי פרט העלול להינזק מפרסום תכנים וכי עסק הפועל ברשת האינטרנט אינו נהנה מ"חסינות" רק בשל העובדה כי הינו פועל במרחב הוירטואלי.

ביהמ"ש ציין כי תהליך ההרשמה לאתר הינו תהליך קל, פשוט, אנונימי ומשרת את מטרות האתר ומנהליו, כלומר - נגישות מירבית לציבור המשתמשים בשירות, במינימום חשיפה. עם זאת, פשטות תהליך ההרשמה ובעיקר האנונימיות שלו, הופכת את האתר לכלי זמין ל"סגירת חשבונות" עם אנשים אחרים. ביהמ"ש קבע כי המנגנון הקיים, הכולל הסתפקות באישור הגולש כי הפרטים שמסר נכונים, אינו מהווה חסם כלשהו בפני גולש המעונין לפגוע בשמו הטוב של אחר. נקבע כי במידה והיה מתבצע סינון תכנים, אזי הנתונים שפורסמו "בשמו" של התובע לא היו מאושרים לפרסום. עוד הציע השופט הפעלת מנגנון ביקורת זיהוי ספציפי למקרים בהם מבקשים הנרשמים לפרסם תמונה, אשר היה מצמצם את הסיכוי לפגיעה בשמו הטוב של התובע. אפשרות נוספת שהוצעה היא חיוב הנרשם בתשלום סימלי, שיהיה בו כדי לאלצו למסור פרטי כרטיס אשראי ולהגדיל את הסיכוי לאתר את הגולש האלמוני.

נקבע כי איזון בין זכותו של אדם לשם טוב, אל מול האינטרס החברתי בהמשך פעולתו של אתר היכרויות באינטרנט, במתכונת לפיה הוא אינו אחראי כלל לשימוש לרעה שנעשה בפלטפורמה העומדת לרשות הגולשים, מחייב המסקנה כי האינטרס בשמירה על שמו הטוב של אדם, הוא בעל עוצמה ומשמעות רבה יותר, עד כדי הצדקה בחיוב בעל האתר בפיצוי צדדים שנפגעו כתוצאה מפעילות האתר - ככל שיוכח שבעל האתר לא נקט בכל פעולה ממשית שיש בה כדי לצמצם את האפשרות לשימוש לרעה באתר {ת"ק 8796-06-08 אבי רועי דוביצקי נ' ליאב שפירא}.