מסצ'וסטס: חשוד חייב למסור סיסמת הצפנה למסמכיו

אולי יעניין אותך גם

חשוד שהודה כי אחסן במחשבו קבצים מוצפנים שעשויים לסייע למשטרה בחקירתה נדרש למסור את סיסמת ההצפנה לחוקריו - כך פסק לאחרונה בית המשפט העליון במדינת מסצו'סטס בארצות-הברית. לטעם בית המשפט, לחשוד בנסיבות אלה לא עומדת הזכות להימנע מהפללה עצמית מכוח התיקון החמישי לחוקה האמריקאית (זכות השתיקה) ועל כן הוא אינו רשאי לשתוק ולהימנע ממסירת סיסמת הצופן.

בית המשפט נסמך בפסק דינו על חריג בדין האמריקאי לזכות השתיקה, המכונה "מסקנה ידועה מראש". על-פי חריג זה,, כשלא מדובר במסירת עדות והמידע שנדרש נוגע לעובדות שידועות ברובן למשטרה - זכות השתיקה אינה עומדת לחשוד. לדברי בית המשפט, החשוד במקרה הנוכחי לא נדרש למסור עדות אלא לפתוח את הצפנת הקבצים ובנוסף, פתיחת ההצפנה כורכת עמה עובדות שממילא כבר ידועות למשטרה: העובדה שלחשוד השליטה והבעלות על המחשב והתוכן המוצפן והעובדה כי התוכן הוצפן באמצעות מפתח הצפנה.

מומחים רבים, בהם איגוד החירויות האזרחיות האמריקאיות, הביעו הסתייגות מפסק הדין. עורך דין מטעם האיגוד הדגיש שיש לערוך אבחנה בין סמכות המשטרה לחייב חשוד למסור את קוד הגישה לכספת שבה שמורים עותקים קשיחים של מסמכים שתוכנם קבוע וסטטי, לבין פעולת פתיחת הצפנה המשנה את התוכן המוצפן ויוצרת ממנו תוכן חדש, שלא היה קיים קודם ושהוא בעל משמעות לעין אנושית.

פסיקת בית המשפט במסצ'וסטס גם מנוגדת לפסק דין שנתן לפני כשנתיים בית משפט פדרלי לערעורים בדרום-מזרח ארצות-הברית (ה-11th Circuit), אז נקבע כי התיקון החמישי לחוקה מאפשר לחשוד להימנע ממסירת הסיסמה ששימשה אותו לצורך הצפנת קבצים שהמשטרה התעניינה בתוכנם. לשני פסקי הדין יש תחולה באזורים נפרדים בארצות-הברית, וסביר שריבוי פסיקות סותרות יסללו את הדרך לדיון מכריע בבית המשפט העליון הפדרלי של ארצות-הברית. מקור: Ars Technica (מאת: סיירוס פריבר).