ארה"ב: העליון ידון בדרישות המימשל מרשתות חברתיות להסיר תוכן

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט העליון של ארצות-הברית הסכים לדון בערעור של המימשל הפדרלי נגד החלטת ערכאות נמוכות יותר שאסרו עליו לדרוש הסרת תכנים כוזבים מרשתות חברתיות. בית המשפט העליון גם עיכב לעת עתה את תוקפו של צו המניעה שאסר על המימשל לפעול בנושא. התיק צפוי להיות מהחשובים ביותר בארצות-הברית לחופש הביטוי באינטרנט והוא יתמקד בשאלה מתי מאמצי המימשל למנוע הפצת אינפורמציה כוזבת מגיעים לכדי צנזורה אסורה.

התביעה החלה להתברר כאשר התובעים הכלליים של מדינות לואיזיאנה ומיזורי, שהן מדינות רפובליקניות, נגד נשיא ארה"ב ביידן וממשלו. התביעה הוגשה בטענה שהממשל הפדרלי מצנזר תכנים בעלי נטייה שמרנית ברשתות החברתיות, לרבות תכנים שפורסמו על ידי מתנגדים לחיסוני הקורונה. ב-4 ביולי השנה נתן בית משפט פדרלי בלואיזיאנה צו מניעה שאסר על המשך פעילות המימשל בנושא, וב-23 בספטמבר בית משפט פדרלי לערעורים החליט להמשיך לקיים את הצו אם כי צמצם מעט את היקפו.

שישה שופטי רוב תמכו בהחלטה, כנגד דעתם החולקת והמנומקת של שלושה, ברשות השופט סמואל אליטו. השופט אליטו סבר שהההחלטה לעכב את פסק-הדין, ללא עיון או הסבר מלא, מטרידה ביותר ומנוגדת לעקרונות דמוקרטיים. הוא הדגיש כי בתי המשפט הנמוכים מצאו ראיות ל"קמפיין מתואם" של פקידים פדרליים לדיכוי חופש הביטוי. לדבריו, הממשלה לא הצליחה להוכיח שייגרם נזק בלתי הפיך כתוצאה מהמשך צו המניעה, ומבקר את הרוב על כך שהתיר לעכב אותו בלי צידוק מספיק. הוא מסיים בהבעת דאגה כי ניתן לראות את ההחלטה כאישור לצנזורה ממשלתית. מקור: ניו-יורק טיימס (מאת אדם ליפטק).