ישראל: הבנק הדיגיטלי הראשון דורש לאפשר לו לתת ייעוץ מקוון

אולי יעניין אותך גם

הבנק הדיגיטלי הראשון שהוקם לפני כשנה וחצי בישראל, וואן זירו, עתר נגד רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר, בדרישה להתיר לו להעניק ייעוץ פנסיוני מקוון באמצעות היוועדות חזותית בין היועץ לבין הלקוח. סירוב רשות שוק ההון לאפשר לבנק ייעוץ מקוון מבוסס על החוק משנת 2005 המתיר לבנקים להעניק יעוץ פנסיוני רק במסגרת מפגש פיזי עם הלקוח בסניף הבנק. הבנק, לעומת זאת, רואה בכך "אבסורד רגולטורי".

בעתירה המינהלית שהגיש הבנק, הוא טוען כי החוק נחקק "בשעה שבנקאות דיגיטלית בישראל כלל לא עלתה כאפשרות" ולכן חובה על רשות שוק ההון לפרש את החוק באופן שתואם להתפחויות הטכנולוגיות ולעולם השירותים המקוונים, ולאפשר ייעוץ מקוון שבו היועץ יושב פיזית בסניף הבנק ומקושר ללקוח בחיבור מקוון. הבנק טוען עוד כי סירוב רשות שוק ההון להעניק לבנק את הרישיון פוגע בתחרות ובחופש העיסוק של הבנק. לפי מנכ"ל הבנק, "רשות שוק ההון יכולה הייתה לאמץ פרשנות שתאפשר ל-ONE ZERO להעניק ייעוץ פנסיוני דיגיטלי וחכם ללקוחותיו כבר מהרגע הראשון אך בחרה שלא לעשות זאת ומי שנפגע הם החוסכים".

רשות שוק ההון הביעה בעבר רצון לאפשר ייעוץ דיגיטלי. בתקופת הקורונה היא אפשרה ייעוץ כזה באמצעות הנהגת מדיניות של הימנעות מאכיפת האיסור בחוק, אך חדלה מכך בינואר 2023 נוכח עתירה לבג"ץ של לשכת סוכני הביטוח. לפני חודשים אחדים ניסתה הרשות לקדם תיקון לחוק שיאפשר יעוץ מרחוק, במסגרת חוק ההסדרים, אך מאבק של לשכת סוכני הביטוח הוביל להוצאת ההצעה מחוק ההסדרים והקפאתה. מקור: כלכליסט (מאת: שקד גרין).