גוגל נתבעת על אימון בינה מלאכותית: הוגשה ייצוגית בסן-פרנסיסקו

אולי יעניין אותך גם

לבית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו הוגשה תביעה נגד Alphabet, Google DeepMind ו-Google LLC, בטענה שענקית הטכנולוגיה “גנבה”, באמצעות קציר (Scrapping) של מידע באינטרנט, מידע אישי ויצירות מוגנות בזכויות יוצרים ממאות מיליוני אמריקאים – וזאת במטרה לפתח מוצרים מסחריים של בינה מלאכותית (AI), ובהם Bard, המתחרה של גוגל ל-ChatGPT. התביעה מבקשת מעמד של תובענה ייצוגית.

לדברי התביעה, גוגל אספה באופן סמוי היקף עצום של מידע אישי ומקצועי, יצירות מוגנות בזכויות יוצרים, תצלומים, מיילים ועוד. כתב התביעה מנוסח בלשון לא מאופקת בעליל וגורס ש"גניבה המונית לכאורה זו של מידע אישי הותירה את משתמשי האינטרנט ברחבי העולם בהלם".

התובעים מזוהים בתביעה רק בראשי התיבות של שמותיהם. הם מתוארים בה כמשתמשי גוגל ורשתות חברתיות, ובהם אחת שהיא מחברת רב-מכר וקטינים. לטענתם, העדכון האחרון של גוגל למדיניות הפרטיות שלה היה ההודאה הפומבית הראשונה של החברה במה שעשתה בחשאי במשך שנים. ענקית הטכנולוגיה מואשמת בהתעלמות מזכויות הפרטיות והקניין של מאות מיליוני אמריקאים ששיתפו באינטרנט את תובנותיהם, כשרונותיהם, יצירות האמנות, הנתונים והמידע האישי שלהם.

התביעה גורסת שגוגל ניגשה באופן בלתי חוקי לאתרים מוגנים, מבוססי מנויים כדי ליטול תוכן ללא רשות. היא נוקבת במספר של "לפחות 200 מיליון חומרים המוגנים במפורש בזכויות יוצרים". לטענתה, אי אפשר היה ליצור רבים ממוצרי הבינה המלאכותית של גוגל, כולל בארד, ללא "גניבה המונית" לכאורה זו של מידע פרטי ויצירות מוגנות.

התביעה דורשת למנוע מגוגל להוסיף ולהפר את הפרטיות וזכויות הקניין הרוחני "ולעצור גניבה בלתי חוקית של נתונים באינטרנט". היא גם קוראת לגוגל לאפשר למשתמשי אינטרנט רגילים לבטל את הסכמתם לאיסוף נתוניהם ולמחוק את הנתונים שכבר אספה. בנוסף היא דורשת תשלום פיצויים בגין הנזק הממשי ופיצויים סטטוטוריים, בסכומים שאין היא נוקבת בהם.

גוגל טרם הגישה כתב הגנה.

התביעה הוגשה באמצעות אותו משרד שהגיש לא מכבר תביעה דומה גם נגד OpenAI.