דמויות קומיקס שנוצרו על-ידי בינה מלאכותית אינן מוגנות בזכויות יוצרים

אולי יעניין אותך גם

משרד זכויות היוצרים האמריקאי (US Copyright Office) קבע השבוע כי דמויות קומיקס שנוצרו באמצעות מחולל התמונות Midjourney, המבוסס בינה מלאכותית (AI) - לא היו צריכות להירשם במרשם זכויות היוצרים האמריקאי, כיוון שאינן פרי יצירה אנושית. הדמויות הן חלק מספר הקומיקס "Zarya of the Dawn". בהחלטה שמוענה לב"כ של יוצרת הקומיקס, Kristina Kashtanova, הודיע משרד זכויות היוצרים על כוונתו לבטל את רישום זכויות היוצרים המקורי של הקומיקס (Registration #VAu001480196), ולהפיק רישום חדש המחריג דמויות שנוצרו על-ידי בינה מלאכותית. משרד זכויות היוצרים ציין יוצרת הקומיקס לא מסרה מידע מספק בבקשת הרישום שהגישה.

משרד זכויות היוצרים קבע בהחלטתו כי הגנת דיני זכויות היוצרים חלה על המלל של יצירת הקומיקס, וכן על הסידור והבחירה של הטקסט והתמונות כחלק ממנה. עם זאת, התמונות ביצירה, שנוצרו על-ידי Midjourney, אינן פרי יצירה אנושית. הליך הפקת התמונות על-ידי Midjourney הוא בלתי צפוי ואינו בשליטת המשתמש, כיוון שאין ביכולתו של המשתמש לחזות מה ייצור מחולל התמונות לפני שהוא יוצר אותו בפועל. משרד זכויות היוצרים ציין עוד כי שורת ה-prompt דומה יותר להצעה מאשר להוראה (בדומה ללקוח ששוכר אומן על-מנת ליצור תמונה, ומוסר לו הנחיות כלליות ביחס לתוכנה). מי שמשקיע זמן ומאמץ רב בעבודה עם Midjourney אינו הופך ל"מחבר" לפי חוק זכות יוצרים. העמל לבדו אינו יכול לשמש כבסיס להגנת דיני זכויות היוצרים.

החלטת משרד זכויות היוצרים עוקבת אחר שורה של החלטות קודמות [למשל כאן, כאן, וכאן] שניתנו בארה"ב שבהן נקבע כי בהיעדר יצירה אנושית, תוצרי בינה מלאכותית אינם יכולים לזכות בהגנת זכויות יוצרים או פטנט. מקור: arstechnica (מאת בנג' אדוארדס). מחולל התמונות Midjourney עצמו נתבע לאחרונה בטענה כי הוא מפר זכויות יוצרים בהיקף נרחב.