אירופה מאמצת את חוק השירותים הדיגיטליים

אולי יעניין אותך גם

מועצת האיחוד האירופי אישרה סופית את חוק השירותים הדיגיטליים (Digital Service Act) - כך לפי הודעתה לתקשורת מיום שלישי האחרון ובהמשך להסכמות הפוליטיות שהושגו מוקדם יותר השנה. החוק עוסק בהסדרת המרחב הדיגיטלי, הגנה על זכויות היסוד של המשתמשים בו והגנה מפני הפצת תוכן לא חוקי.

חוק השירותים הדיגיטליים יחול על כל ספק של שירותים מקוונים באיחוד האירופאי - החל מספקי גישה לאינטרנט וספקי שירותי אחסון ועד לפלטפורמות מקוונות גדולות מאוד ומנועי חיפוש מקוונים גדולים מאוד. הדרישות שיחולו על הספקים מותאמות לאופי וגודל השירותים שהם מספקים. הדרישות מספקים קטנים יתמצו בחובת שקיפות וניסוח תנאי שימוש. אולם פלטפורמות ומנועי חיפוש גדולים יידרשו לעמוד בדרישות מחמירות יותר. ניתן יהיה להטיל על המפרים קנסות של עד 6% מהמחזור הכספי העולמי שלהם.

החוק מטיל חובות מיוחדות על מפעילי שווקים מקוונים (כגון eBay) על מנת להיאבק במכירה מקוונת של מוצרים ושירותים בלתי חוקיים. הוא גם אוסר על פלטפורמות להשתמש בפרסום ממוקד המבוסס על מידע אישי של קטינים, מגביל את השימוש במידע אישי רגיש לצורך פרסום ממוקד, לרבות מגדר, גזע ודת, ואוסר על השימוש ב"תבניות אפלות" (שנועדו להטעות משתמשים).

פלטפורמות מקוונות גדולות מאוד ומנועי חיפוש גדולים מאוד ידרשו לעמוד בחובת שקיפות נוספות. חובת השקיפות שלהם משתרעת בין היתר על -

  • אופן פעולת מערכת ההמלצות בשירות (כולל מתן גישה לאלגוריתם של המערכת, ומתן אפשרות למשתמשים להשתמש במערכת שאינה מבצעת "פרופילינג").
  • פרסום מקוון.
  • הטמעת מנגנונים להתמודדות עם דיווחי כזב על תוכן השירות וניתוח הסיכונים המערכתיים שהם יוצרים, כגון סיכונים הקשורים להפצת תוכן בלתי חוקי, השפעות שליליות על זכויות יסוד, על תהליכי בחירות ועל אלימות מגדרית או בריאות הנפש.

ההסכם שהושג כפוף כעת לחתימתו של נשיא הפרלמנט האירופאי ולפרסום ברשומות. ככלל, החוק ייכנס לתוקפו 15 חודשים לאחר הפרסום ברשומות, או מה-1 בינואר 2024, לפי המאוחר. עם זה, פלטפורמות גדולות ומנוע חיפוש גדולים עשויים להדרש לציית לחוק במועד מוקדם יותר - ארבעה חודשים לאחר שהנציבות תכריז על זהותם והכפפתם לחוק.