מונה צוות לבדיקת שימוש המשטרה בתוכנות NSO, נחשפו ממצאים חדשים

אולי יעניין אותך גם

המשטרה גילתה ממצאים נוספים בעניין השימוש שעשתה בתוכנות לחדירה לטלפונים סלולריים – וזאת מעבר לממצאים שעל פיהם הוציא היועץ המשפט לממשלה לפני עשרה ימים מכתב המודיע ש"נחה דעתנו כי משטרת ישראל פועלת מכוח סמכויות עליה פי דין". כך מסרה היום בוועדת החוקה נציגת היועמ"ש, עו"ד גבי פיסמן. טיב הממצאים לא נחשף אולם בעקבותם הנחה היועץ המשפטי לממשלה את המשטרה לנקוט במהלכים מיידיים, על מנת למנוע חריגה מסמכות. law.co.il חושב שלא צריך תחכום פרשני יוצא דופן כדי להסיק שהממצאים מצביעים לכאורה על חדירה לטלפונים סלולריים שלא כחוק.

 במקביל פירסם היום דובר משרד המשפטים כי היועץ המשפטי לממשלה מינה צוות לבדיקת האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים. בראש הצוות תעמוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עו"ד עמית מררי, וחבריו יהיו צפריר כץ, לשעבר ראש אגף טכנולוגיה בשב"כ; ואיל דגן, לשעבר ראש אגף החקירות בשב״כ. הצוות יחל בעבודתו באופן מיידי ומתבקש להגיש את ממצאיו עד ל-1 ביולי 2022.

צוות הבדיקה מונה בעקבות הטענות שעלו בתחקיר תומר גונן שפורסם בכלכליסט על אודות שימוש לא חוקי של משטרת ישראל בתוכנת פגסוס של NSO. התחקיר מצא כי יחידת הסייבר במשטרה מפעילה את התוכנה לחדירה לטלפונים סלולריים אף בלא צווים שיפוטיים. בין השאר נמצא כי היחידה חדרה כך לטלפונים סלולריים של אחד מראשי המפגינים נגד ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, נגד ראשי ערים ובני משפחותיהם.

הצוות יבחן את הכלים המצויים בידי משטרת ישראל לביצוע האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, אופן הפעלתם ומידת התאמתם לסמכויות הנתונות למשטרה וכן את הצורך בנקיטת צעדים שימנעו חריגה מסמכויות המשטרה על פי דין.

דובר משרד המשפטים מסר כי צוות הבדיקה מונה מכוח הסמכות הנתונה ליועץ המשפטי לממשלה לפיקוח על האזנות סתר שמבצעת משטרת ישראל. לדבריו, ככל שבדיקת הצוות תעלה בממצאיה התנהלות פסולה שיש בה משום חשד לעבירה פלילית, יועבר הטיפול בממצאים הקונקרטיים לרשויות המוסמכות לכך.