דרישה לצו מניעה נגד החוק הקליפורני לניטרליות רשת נדחתה בשנית

בית המשפט הפדרלי לערעורים בחוף המערבי דחה לפני ימים אחדים פה אחד את ערעורן של חברות התקשורת הגדולות על החלטת בית המשפט הפדרלי המחוזי שסירב להוציא צו מניעה נגד יישום החוק המדינתי בקליפורניה על ניטרליות תעבורת רשת שנחקק ב-2018. בכך יישארו על כנם כללי ניטרליות הרשת לפי החוק המדינתי בקליפורניה.

החוק הקליפורני אוסר חסימה או האטה מכוונת של תעבורת אינטרנט לצרכני הפס הרחב בקליפורניה. בנוסף, הוא אוסר על ספקיות האינטרנט לדרוש תשלום נוסף עבור זירוז התעבורה של שירותים שונים ואוסר להחריג שירותים מסוימים מהגבלת תעבורת הנתונים של המשתמשים. החוק הקליפורני נחקק בעקבות החלטת נציבות התקשורת הפדרלית (Federal Communications Commission - FCC) בתקופת כהונת הנשיא לשעבר טראמפ לבטל את תקנות ניטרליות הרשת שהותקנו ב-2015 על ידי ממשל אובמה. מדינות נוספות בארה"ב חוקקו חוקים דומים להשבת חובת ניטרליות הרשת וחברות התקשורת יצאו למאבק לביטול החוקים. חברות התקשורת טוענות כי החלטת ה-FCC על ביטול התקנות הפדרליות לניטרליות רשת בהכרח חוסמת חקיקה מדינתית להשבת כללי ניטרליות רשת.

בית המשפט הפדרלי לערעורים קבע כי ההחלטה של נציבות התקשורת הפדרלית נעשתה בדרך של ביטול הסיווג של ספקיות פס רחב כשירות טלקום הכפוף לרגולציה קפדנית של הנציבות, וסיווגן מחדש כ"שירותי מידע" הכפוף לרגולציה קלה הרבה יותר. בית המשפט קבע כי התוצאה ההכרחית של הסיווג החדש היא ויתור של נציבות התקשורת על סמכותה הפדרלית להסדיר את כללי ניטרליות הרשת, ועל כן אין מניעה כי חקיקה מדינתית תסדיר את התחום.

יושבת ראש נציבות התקשורת הפדרלית, המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית ומונתה לתפקיד בידי הנשיא ביידן, הביעה שביעות רצון מהחלטת בית המשפט. לפי הערכות, נציבות התקשורת הפדרלית צפויה לקדם מהלך להשבת כללי ניטרליות רשת פדרליים לאחר שבשבועות הקרובים יאושר בקונגרס מינוי החבר החמישי להשלמת הנהגת הנציבות. הנהגת הנציבות פועלת כעת בהרכב חסר של ארבעה - שניים המזוהים כדמוקרטים ושנים כרפובליקנים - החוסם קבלת החלטות שנויות במחלוקת פוליטית כדוגמת כללי ניטרליות רשת פדרליים. מקור: סי.נט (מאת: מרגריט רירדון).