טקסס: הפרת זכויות יוצרים ע"י המדינה אינה הפרה של הזכות החוקתית לקניין פרטי

אולי יעניין אותך גם

הפרה שביצעה מדינת טקסס בזכויות יוצרים בצילום לא מהווה הפרה של התיקון החמישי לחוקה האמריקאית (ומקבילו בחוקת טקסס), שלפיו אסור למדינה להפקיע קניין פרטי ללא פיצוי הולם. כך פסק בית המשפט העליון של טקסס מוקדם יותר החודש. פסק הדין עסק בהפרת זכויות יוצרים שביצעה אוניברסיטת יוסטון, שהשתמשה בצילום של צלם מקצועי ללא רשותו, אחרי שנטלה עותק שלו מאתר האינטרנט שלו, הסירה ממנו את סימון זכויות היוצרים ואת שמו, והציבה את הצילום באתר שלה.

האוניברסיטה הסירה את התמונה מהאתר מיד לאחר שקיבלה מכתב התראה מהצלם, אך לא שילמה לו דמי רישיון על השימוש שעשתה. הצלם הגיש תביעה נגד האוניברסיטה, אם כי לא בעילה של הפרת זכויות יוצרים לפי חוק זכויות היוצרים הפדרלי (law.co.il מעיר כי יתכן שהסיבה לכך טמונה בהלכה של בית המשפט העליון הפדרלי מהשנה שעברה, שלפיה חסינות ריבון חוסמת תביעה לפיצויים נגד רשות של מדינה בארצות-הברית בשל הפרת זכויות יוצרים). התביעה של הצלם התבססה על עילה חוקתית של הפקעת קניין ללא תשלום פיצוי ראוי, לפי התיקון החמישי לחוקה האמריקאית (ומקבילו בחוקת טקסס).

בית המשפט העליון של טקסס פסק כי אין בשימוש לא מורשה בזכויות יוצרים את הסממנים הנדרשים לסוג הקניין שהפקעתו לפי התיקון החמישי לחוקה האמריקאית אסורה ללא פיצוי הולם. פסק הדין קבע כי התיקון החמישי משתרע רק על הפקעות של המדינה ששוללות באופן מלא, או כמעט מלא, את היכולת של הפרט להשתמש בקניין שהופקע, להחזיק בו ולמכור אותו. לעומת זאת, הפרת זכויות היוצרים שביצעה מדינת טקסס לא שללה את היכולת של הצלם ליהנות מיתר המרכיבים של אגד הזכויות המהוות את זכות היוצר. היא גם לא שללה את היכולת של הצלם להעניק לכל גורם אחר רישיון שימוש ביצירה שלו ואת היכולת שלו להמחות (להעביר) את זכות היוצרים שלו לגורם אחר.