העליון בארה"ב: רשויות מדינתיות חסינות מתביעות לפיצויים על הפרת זכויות יוצרים

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט העליון הפדרלי בארה"ב פסק אתמול כי לא ניתן להגיש תביעה לפיצויים נגד רשות של מדינה בארצות-הברית בשל הפרת זכויות יוצרים.

בכך דחה בית המשפט העליון ערעור שהוגש נגד מדינת צפון קרוליינה על פרסום באינטרנט של צילומים תיעודיים של חילוץ אוצרות מהספינה "הנקמה של המלכה אן", שטבעה מול חופי המדינה בשנת 1718. כזכור, הצילומים מצויים בבעלותה הקניינית של חברת הפקות שהתבקשה לתעד את ניסיונות החילוץ שנעשו בעשורים האחרונים. חברת ההפקות תבעה את צפון קרוליינה על הפרת זכויות היוצרים שלה ביצירות הצילומיות ודרשה פיצויים כספיים על ההפרה.

פסק הדין קובע כי צפון קרוליינה נהנית מחסינות הריבון הקבועה בתיקון ה-11 לחוקה האמריקאית. בכך ביטל פסק הדין חוק פדרלי משנת 1990 שמטרתו להעניק לבעלי זכויות יוצרים את היכולת והזכות לתבוע רשויות מדינתיות, ואמר, כי הקונגרס נעדר סמכות חוקתית "לבטל" את החסינות הריבונית בצורה כזו.

בית המשפט העליון הסביר כי סעיף 8 לחוקת ארה"ב עוסק בסמכות הקונגרס לחוקק חוקי קניין רוחני עמד מאחורי רצון הקונגרס לאפשר תביעות נגד מדינות מכוח חוק זכויות היוצרים הפדרלי. אלא שהם לא גוברים על התיקון ה-11 לחוקה שלפיו רשויות מדינתיות בארה"ב נהנות מחסינות ריבון מפני תביעות לפיצויים כספיים שנובעות מחקיקה פדרלית.

בסיום פסק הדין מדגיש בית המשפט כי הוא לא מונע מהקונגרס להעביר גרסה אחרת לחוק. לטעם בית המשפט, ראוי שהחוק החדש יפקח על התנהלות המדינות, יגן על בעלי זכויות היוצרים וימנע ממדינות לנצל את מעמדן ולנהוג כ"פיראטים" ביצירות מוגנות.