מדיניות חדשה בפייסבוק תאפשר התערבות בתכנים שפורסמו על ידי נבחרי ציבור

אולי יעניין אותך גם

פייסבוק הודיעה בסוף השבוע האחרון כי היא עתידה לשנות את מדיניות מיתון התוכן (content moderation) השנויה במחלוקת שלה. תחת המדיניות הנוכחית, כללי התוכן, המאפשרים התערבות בתכנים והסרתם, חלים רק על משתמשים 'רגילים' - בעוד שפוליטיקאים נהנים מחסינות על תכניהם, בטענה שהם בעלי "ערך חדשותי". כעת, פייסבוק מתכננת לאפשר סקירה, ניטור והסרה גם של תכנים שפורסמו על ידי נבחרי ציבור, ובמידת הצורך אף לחסום את חשבונותיהם.

מדובר במהלך חריג עבור פייסבוק, שבאופן היסטורי נהגה להתנער מאחריותה כלפי תוכן המפורסם על ידי נבחרי ציבור בפלטפורמה שלה, ולהתערב בתכנים רק במקרים בהם האמינה שהתכנים עלולים להביא לנזק פיזי או להורדת אחוזי ההצבעה. המדיניות החדשה אמנם לא תאפשר לרשת הבודקים העצמאיים של פייסבוק לנטר ולסקור תכנים של נבחרי ציבור, אך תחשוף את נבחרי הציבור לראשונה לאכיפה שפייסבוק מבצעת בתחומים אחרים, דוגמת בריונות ברשת. תחת המדיניות החדשה, פייסבוק תוכל להמשיך לעשות שימוש בחריג הערך החדשותי במקרים המתאימים, אך היא תחויב להצהיר על כך.

השינוי במדיניות מגיע לאחר שהועדה המפקחת (גוף עצמאי הממומן על ידי פייסבוק, שתפקידו לבחון את מדיניות ניהול התוכן שלה), הביעה ביקורת על היחס המועדף שפייסבוק מעניקה לפוליטיקאים מחד, ועל המדיניות המבלבלת שלה ביחס לנבחרי ציבור מנגד וקבעה כי אותם הכללים צריכים לחול על כל המשתמשים. בהחלטה, קראה הועדה לפייסבוק להבהיר במדיניותה באופן מפורש וברור מהו האופן בו מתקבלות החלטות הנוגעות למשתמשים "מובילי דעה".

החלטת הועדה נסבה סביב החלטתה של פייסבוק, שלכאורה מנוגדת למדיניותה, לחסום את חשבונו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בחודש ינואר האחרון - וזאת בעקבות התבטאויותיו לאחר הרצח של ג'ורג' פלויד וניסיון הפריצה האלים לקפיטול. Law.co.il מזכיר כי באופן דומה, רק לפני כשבועיים פייסבוק החליטה לחסום חשבונות וואטסאפ של כ-30 פעילי ימין בישראל, ביניהם יו"ר להבה בנצי גופשטיין, בניגוד למדיניות הפרטיות של וואטסאפ. מקור: The Verge (מאת: אלכס הית')