תביעה נוספת נגד גוגל: הפלתה שירותי חיפוש מתחרים

אולי יעניין אותך גם

למעלה מ-30 מדינות בארצות-הברית תבעו את Google בטענה כי השפיעה על תוצאות החיפוש על-מנת למנוע תחרות נגדה. בתביעה נטען כי גוגל 'סידרה' לכאורה את תוצאות החיפוש במנוע החיפוש שהיא מפעילה, כך שאתרים שמציעים שירותי חיפוש בתחומים מסוימים (למשל Yelp ו-TripAdvisor) נדחקו במורד תוצאות החיפוש.

בתביעה נטען בנוסף שגוגל התקשרה בהסכמי בלעדיות עם יצרני טלפונים חכמים, כגון אפל, לפיהם גוגל תהיה מנוע החיפוש ברירת המחדל על פני מנועי חיפוש אחרים כגון Bing ודאק דאק גו (DuckDuckGo). נטען כי מעשיה הבלתי-תחרותיים של גוגל לא איפשרו למתחרים לגדול מספיק על מנת להוות תחרות ממשית מול החברה ששולטת כיום ב-90% בערך משוק מנועי החיפוש. 

בתגובה, מסרה גוגל בפוסט בבלוג החברה, כי מנוע החיפוש שלה מעוצב כך שהוא מציג את התוצאות הרלוונטיות ביותר לחיפוש המבוקש וכי התביעה מנסה לגרום לשינוי מנגנון החיפוש בצורה שתפגע במשתמשים ובבעלי עסקים, וביכולתם לתקשר זה עם זה באופן ישיר. לטענת גוגל, הטענות המועלות נגדה בתביעה נבדקו ונדחו בעבר על ידי רגולטורים אחרים בעולם, לרבות ע"י נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (ה-FTC). 

התביעה הוגשה לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון והתובעים הגישו בקשה לאחד אותה עם תביעת משרד המשפטים האמריקאי ו-11 מדינות בארה"ב, שהוגשה באוקטובר ומאשימה את גוגל בנקיטת פעולות לנטרול מתחריה בצורה בלתי הוגנת. לטענת אותה תביעה, גוגל עשתה זאת, בין היתר, באמצעות עסקאות בלעדיות לשימור מנוע החיפוש של גוגל כברירת המחדל במכשירים ודפדפנים דיגיטליים ושיתוף רווחים עם מפרסמים כדי להבטיח את שליטתה הפרסום המקוון. 

התביעה הוגשה ימים אחדים לאחר שהוגשה תביעה נוספת נגד החברה ע"י 10 מדינות נוספות בארה"ב, לפיה גוגל ניצלה את מעמדה על מנת לנטרל תחרות בתחום הפרסום באינטרנט, בין היתר, באמצעות כריתת הסכם בלתי חוקי עם פייסבוק, מתחרה מרכזית של גוגל בתחום הפרסום הדיגיטלי, שלפיו פייסבוק תקבל יחס מועדף במכירות הפומביות שעורכת גוגל למפרסמי מודעות. מקור: The New York Times (מאת: דייויד מק'אבי, ססיליה קאנג ודייסוק וואקביאשי).