טראמפ מגביר את הלחץ הפוליטי להטלת אחריות על פלטפורמות מקוונות

אולי יעניין אותך גם

אם הקונגרס לא יחסל את החסינות המוקנית לפלטפורמות מקוונות כגון פייסבוק, גוגל וטוויטר לגבי תוכן גולשים שמתפרסם בהן, החוק לתקצוב מערכת הביטחון האמריקאית בסך של כשלושת רבעי טריליון דולר ייחסם בווטו נשיאותי. כך מאיים הנשיא טראמפ בניסיון לכפות על המחוקקים בקונגרס את ביטול הסדר החסינות המיוחד הקיים מזה כעשרים וחמש שנים. הנשיא הלין שהחסינות היא לא רק מתנה ייחודית שארה"ב מעניקה רק לחברות האינטרנט, אלא גם מהווה "איום רציני לבטחון הלאומי של ארה"ב ולטוהר הבחירות" כלשונו.

זה הניסיון הטרי ביותר של הנשיא להביא לצמצום החסינות, לאחר חודשים ארוכים בהם הוא מנסה לכרסם בה מכיוונים אחרים. הנשיא הסלים את המאבק שלו בחסינות על רקע סכסוך שפרץ מוקדם יותר השנה בינו לבין טוויטר, כאשר פלטפורמת הציוצים, כנראה לראשונה בתולדותיה, החלה להציב בצמוד לציוצי הנשיא סימני אזהרה המפנים את הגולשים לתכנים המלמדים כי דברי הנשיא אינם בהכרח אמת.

הסוגיה המשפטית נסבה על סעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת (Communications Decency Act). הסעיף, שנחקק בקונגרס בשנת 1996, קובע כי למעט סייגים מצומצמים, לא יראו ספק של שירותי מחשב אינטראקטיביים, כגון טוויטר, פייסבוק ויו-טיוב, כמפרסם של תוכן שמקורו בגולשים. כתוצאה מכך, לא ניתן להטיל אחריות משפטית על פלטפורמות ברשת (קטנות כגדולות) בשל תכנים שמקורם בגולשים, לא ניתן לחייב אותן לסנן תכנים וכל הסרת תכנים שהן מבצעות – חסינה מפני ביקורת שיפוטית. הסעיף נחשב לאחד מאבני היסוד של דיני האינטרנט בארה"ב, שתרם משמעותית לפריחת האינטרנט, לתעסוקה, לשגשוג עסקים קטנים, ליעילות השוק ולחופש הביטוי בארצות הברית.

כזכור, לפני כחצי שנה טראמפ פרסם צו נשיאותי לצמצום החסינות המשפטית למפעילי שירותים מקוונים. מהלכיו של הנשיא האמריקאי סחפו בעקבותיו את נציבות התקשורת הפדרלית, מחוקקים משתי המפלגות ואף את וותיק השופטים של בית המשפט העליון הפדרלי. כל אלה החלו לפעול בתחומם לצמצום החסינות.

עם זה, איומי הווטו הטריים של הנשיא נתקלים בהתנגדות דו-מפלגתית נדירה בקונגרס. הסנאטור הרפובליקני העומד בראש ועדת השירותים המזוינים בסנאט הביע התנגדות לכריכת שני הנושאים וציין כי אף שנדרשת רפורמה בחוק החסינות אין לקשור בינה לבין החוק לתקצוב שירותי הביטחון. מקבילו הדמוקרטי בבית הנבחרים ציין כי מדי שנה במהלך 59 השנים האחרונות גובש חוק התקצוב בתיאום והסכמה דו-מפלגתיים בלי לערב שיקולי מדיניות אישיים וכי יש להמשיך במסורת לאישור החוק בזמן המועט שנותר לפני תום השנה. law.co.il מזכיר כי לפי החוקה האמריקאית, רוב מיוחס של שני שליש מחברי הקונגרס יכול לגבור על וטו נשיאותי ולהעביר את החוק חרף התנגדות הנשיא.

מקורות: רויטרס (מאת: פטרישיה זנגרל ומייק סטון); הוושינגטון פוסט (מאת: טוני רום).

[עדכון: ב-23.12 הנשיא היוצא טראמפ הטיל וטו על החקיקה. ב-1.1.2021 אישר הסנאט את ביטול הוטו ברוב של כ-80%, לאחר שמספר ימים קודם לכן גם אישר בית הנבחרים את ביטול הוטו ברוב גדול. החוק אפוא אושר בניגוד לעמדת הנשיא היוצא טארמפ וללא שינוי בהסדר המשפטי על חסינות שירותים מקוונים].