ביהמ"ש בקליפורניה: פורטנייט לא חוזר לאפסטור

בית המשפט בקליפורניה פסק כי אפל אינה מחויבת להחזיר את המשחק הפופולרי פורטנייט (Fortnite) לחנות האפליקציות שלה (האפסטור) וזאת מאחר ואפיק, מפתחת המשחק, הפרה את ההסכם שלה עם אפל. ההחלטה ניתנה בעקבות בקשתה של אפיק לסעד זמני שיורה לאפל להשיב את פורנטנייט לאפסטור עד לתום הסכסוך המשפטי המתנהל בין הצדדים. 

הסכסוך בין החברות החל במחאתה של אפיק על מנגנון התשלומים של אפל לפיו מפתחי אפליקציות המוצגות באפסטור נדרשים לשלם לאפל 30% מהכנסות האפליקציה. אפיק עקפה את מנגנון התשלומים של אפל ואפשרה למשתמשי פורטנייט לבצע רכישות במשחק מבלי שאפיק תידרש לשלם לאפל את חלקה בהכנסות האפליקציה כנדרש. בעקבות זאת, אפל הסירה את פורטנייט מחנות האפליקציות שלה ואפיק הגישה תביעה לבית המשפט הפדרלי בקליפורניה.

זמן קצר לאחר הגשת התביעה הודיעה אפל לאפיק כי בכוונתה לבטל את חשבונות המפתחים של אפיק ולשלול מהחברה גם הרישיון לשימוש בכלי הפיתוח שפיתחה- Unreal Engine - בו משתמשים מפתחים רבים. אפיק עתרה לבית המשפט מיד וזה קבע כי כי אפל רשאית להסיר מחנות האפליקציות שלה את המשחק בשל הפרת תנאי השימוש באפסטור, אולם אינה רשאית לבטל את רישיונות אפיק להשתמש בכלי הפיתוח של אפל או לבטל את השימוש בכלי הפיתוח של אפיק כדי שלא לפגוע בצדדים שלישיים. בעקבות זאת אפיק הגישה בקשה לצו מניעה נגד אפל בו היא טוענת כי הורדת המשחק תגרום לאפיק נזק בלתי הפיך ודורשת כי אפל תחזיר את המשחק לאפסטור. 

כעת בית המשפט דן בבקשתה של אפיק לסעד זמני וקבע כי אפל לא תחויב להשיב את פורטנייט לאפסטור, מאחר ואפיק הפרה את ההסכם עימה באופן מודע. על מנת למזער את הנזק שעלול להיגרם לאפיק, בית המשפט הציע לצדדים שאפל תשיב את המשחק לחנות האפליקציות וההכנסות מהמשחק יופקדו לחשבון נאמנות עד תום ההליכים המשפטיים המתנהלים בין הצדדים, אולם אפיק סירבה להצעה זו וטענה כי אינה מוכנה לציית לחוזה שהיא רואה כבלתי חוקי. עם זאת, בית המשפט קבע כי אפל אינה רשאית לבטל את רישונותיה של אפיק ואת השימוש בכלי הפיתוח Unreal Engine בשל הפוטנציאל לנזק משמעותי שיגרם לצדדים שלישיים בלתי קשורים. 

אפיק אינה הגורם היחיד המאשים את אפל בניצול מעמדה כמונופול. חברות נוספות, ביניהן טלגרם וספוטיפיי העלו בעבר טענות דומות נגד אפל, ובית המחוקקים האמריקאי אף פרסם לאחרונה דו"ח המאשים את אפל, גוגל, אמאזון ופייסבוק בניצול כוחן לפגיעה בתחרות וקורא לקונגרס לערוך שינויים בחוקי ההגבלים העסקיים על מנת למנוע את הטקטיקות בהן נוקטות ענקיות הטכנולוגיה להגבלת תחרות. מקור: החלטת בית המשפט בקליפורניה