בית המחוקקים בארה"ב מאשים את ענקיות האינטרנט בהתנהלות מונופוליסטית

אמזון, גוגל, פייסבוק ואפל ניצלו לרעה את כוחן בזירה המקוונת כדי לפגוע בתחרות - כך קובע דו"ח שפרסמה ועדת חקירה מיוחדת של בית המחוקקים האמריקני לאחר כמעט שנה וחצי של חקירה. על-פי הדו"ח, ארבע ענקיות הרשת משמשות, כל אחת בדרכה, כשער כניסה לעולם המקוון ומנצלות את עמדת המפתח הזו כדי להחליט איזה שחקנים ישתתפו בשוק ואיזו לא, וכדי להשית תנאי כניסה דרקוניים כדוגמת גביית תשלומים, איסוף מידע אישי ועסקי וכפיית הוראות חוזיות מקפחות. הדו"ח מאשים כי באמצעים אלה, ארבע החברות בלעו מתחרים, העתיקו מהם או נטרלו אותם. הדו"ח קובע עוד כי החברות משתתפות בעצמן כשחקניות בשוק ונוהגות לקבוע הוראות וכללים שחלים על השחקנים האחרים, בשעה שהן פוטרות את עצמן מהם.

הדו"ח קורא לקונגרס האמריקאי לערוך רויזיה מקיפה בחקיקה כדי לחזק אותה בכלים משפטיים להתמודדות עם הטקטיקות המודרניות נוגדות-התחרות של ענקיות הרשת. עוד קורא הדו"ח ליישם אמצעים ותהליכים שיבטיחו שרשויות החקירה והאכיפה יפעלו באופן אגרסיבי יותר נגד הטקטיקות הפסולות של ענקיות הרשת, לאחר שחברי ועדת החקירה הסיקו כי בצמתים מרכזיים כשלו הרגולטורים במניעת הטקטיקות הפסולות.

הדו"ח כולל, בין היתר, את הממצאים הבאים:

  • ראיות בדמות תכתובות דואר אלקטרוני המעידות שהרכישה של ווטסאפ ואינסגטרם בידי פייסבוק נעשתה כדי לבלוע את התחרות ולהגביר את הדומיננטיות של פייסבוק בעולם המקוון. מצטרף אליהן מזכר שנמסר למנכ"ל פייסבוק ב-2018 המזהיר מפני תחרות הולכת וגוברת דווקא בין פייסבוק לבין החברה-הבת שלה, אינסטגרם.
  • שיטות המשמשות את גוגל לתמרן את תוצאות החיפוש במנוע הפופולרי שלה, כדי לקדם את מוצריה ושירותיה במקומן של תוצאות המפנות למתחרים.
  • דרכים בהן אמזון מתחרה בעסקים המציעים מוצרים באתר הסחר האלקטרוני שלה, באמצעות ניצול הגישה שיש לאמזון למידע עסקי על-אודות העסקים המתחרים הללו. הדו"ח אף מאשים את אמזון בהסתרת מידע ואי-אמירת אמת בשימוע בקונגרס.
  • טקטיקות המשמעות את אפל לגנוב טכנולוגיה של מפתחי אפלקציות, הודות לגישה המוקדמת שניתנת לאפל לצורך אישור האפליקציה לאפ-סטור.

מקור: הוושינגטון פוסט (מאת: טוני רום, קט זקרזבסקי, רייצ'ל לרמן).