מי מנהל את כלכלת ארה"ב? שימוע דרמטי בקונגרס הערב

בתום חקירה של 13 חודשים שכללה למעלה מ-1.3 מיליון מסמכים תערך הערב "ועידת-פסגה". ארבעת המנכ"לים של ארבע מענקיות הטכנולוגיה (גוגל פיסבוק אמזון ואפל) יעידו בקונגרס האמריקאי ויאלצו להתמודד עם שאלות נוקבות שתופנינה אליהם ע"י ועדת-השיפוט של הקונגרס.

המטרה הפורמלית בחקירה היא לבחון את יעילות דיני התחרות האמריקאים ((The Antitrust Laws בהסדרת פעילותן המסחרית של ענקיות הטכנולוגיה. החקירה תשפוך אור על סוגיה רחבה יותר - מי באמת מנהל את כלכלת ארה"ב. העמדה הקיצונית ביותר נגד ענקיות הטכנולוגיה הושמעה מפי הסנטורית הדמוקרטית, אליזבט וואראן, שכיהנה בעבר כפרופ' למשפטים באוניברסיטת הארוורד ומתמחה בהגנת הצרכן. וואראן טענה שצריך לשבור את הדומיננטיות של ענקיות הטכנולוגיה לפצל אותן ולאכוף עליהן את חוקי התחרות. ואולם, יש גם דעות מתונות יותר ובפרט על רקע היריבות הכלכלית מול ענקיות הטכנולוגיה הסיניות (Tik Tok, עלי-באבא Baidu ועוד) שמתנגדות למהלכים קיצוניים.

בנוגע לשיקול הבינ"ל של המאבק מול סין הדעות חלוקות. יש הטוענים שהיריבות הכלכלית מול סין מחייבת מיתון של רגולציה מכבידה על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות בטענה שהגברת רגולציה תחליש את יכולת התחרות שלהן מול ענקיות הטכנולוגיה מסין. מהלך שיש שרואים בו בארה"ב סכנה לאומית. לעומת-זאת, יש הטוענים שהגברת רגולציה על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות תאפשר חדשנות והמצאות שנחוצות מאד לכלכלת ארה"ב במסגרת ההתמודדות מול סין.

הארוע המיוחד איפוא הוא דרמטי ועשוי להוות אבן-דרך בסוגיית הצורך, אם-בכלל, בחוקי תחרות מיוחדים עבור ענקיות הטכנולוגיה, שעשויים, אם ייווצרו, לשנות את פני הכלכלה האמריקאית והעולמית.

באופן קונקרטי יותר אמזון צפויה להישאל בנוגע לעדויות שלפיהן היא השתמשה במידע השייך לספקים שלה, המשתמשים בשירותיה, כדי להתחרות בהם. יצוין כי כנגד טענות אלה, הופץ לאחרונה ע"י אמזון מחקר חיצוני שלפיו מחזור-המכירות של עסקים קטנים באמזון גדל בכ-25% לעומת השנה-שעברה על-חשבון מחזור המכירות של אותם מוצרים שנבדקו, שאמזון מוכרת ללקוחותיה במישרין. אפל צפויה להחקר בנוגע לדומיננטיות של חנות האפ-סטור (App Store) שלה. בהקשר זה תלויה-ועומדת חקירה של האיחוד האירופי נגד אפל על כך שהיא גובה עמלה מופרזת של 30% מכל רכישה דיגיטאלית שמבוצעת באפליקציות תוך ניצול מעמדה הדומיננטי לרעה. כמו כן, פורסמה גם תלונתה של חברת Spotify נגד אפל, שיתכן מאד שאפל תחקר גם לגביה, ולפיה: אפל נותנת עדיפות בולטת לאפליקציות שלה באפ סטור על-פני אפליקציות של חברות מתחרות, תוך ניצול לרעה של המעמד הדומיננטי של חנות האפ-סטור שלה. גוגל צפויה להחקר על הדומיננטיות שלה בשוק מנועי-החיפוש ו-פייסבוק על "המסחר" בפרטיות של המשתמשים ונסיונותיה לחדור לשוווקים נוספים [שירותים פיננסים, שוק הפרסום, הרכישות של ווטסאפ ואינסטגרם, ועוד].

עושה רושם שיחלוף זמן רב עד שהקונגרס יגבש דעה סופית בנוגע לצורך בשינוי חוקי התחרות והתאמתם לאתגרים שמציבות ענקיות הטכנולוגיה. הדיון בקונגרס יהיה מרתק ואולי גם "אבן-דרך" חשובה באבולוציה של דיני התחרות והתאמתם, אם יימצא הצורך לכך, למציאות הכלכלית בת-ימינו.