הנציבות האירופית תחקור את אפל בחשד לפגיעה בתחרות

הנציבות האירופית הודיעה כי תפתח בחקירה נגד אפל בחשד לפגיעה בתחרות והפרת חוקי ההגבלים העסקיים. במסגרת החקירה, הנציבות תבחן את הכללים של חנות האפליקציות של אפל, ה- App Store ואת תנאי השימוש בשירות התשלומים Apple Pay ואת התאמתם לחוקי ההגבלים העסקיים האירופיים.

אפל אינה גובה תשלום ממפתחים עבור הפצת האפליקציות בחנות שלה אך היא גובה עמלות גבוהות שנעות בין 15% ל-30% על רכישות בתוך האפליקציה וכן על שירותים המוצעים בתשלום. חברות שמתחרות ישירות בשירותים של אפל, כגון שירות המוזיקה ספוטיפיי המתחרה בשירות המוזיקה של אפל Apple Music, טוענות כי העמלות שאפל גובה מגבילות את התחרות ומחייבות אותן לגבות תשלום גבוה יותר עבור שירותי הפרימיום שלהן. ספוטיפיי הגישה תלונה רשמית בעניין בזה לרשות ההגבלים העסקיים האירופית בחודש מרץ בשנה שעברה.

הממונה על ההגבלים העסקיים בנציבות האירופית, מרגרטה וסטאגר, מסרה כי: "אפל השיגה תפקיד של 'שומר שער' (gatekeeper) בכל הקשור להפצה של אפליקציות ותוכן למשתמשים של מכשירי אפל הפופולארים. אנו צריכים להבטיח שהכללים של אפל אינם מעוותים את התחרות בשווקים בהם אפל מתחרה עם מפתחי אפליקציות אחרים.... לפיכך החלטתי לבחון מקרוב את הכללים של חנות האפליקציות של אפל ואת התאמתם לחוקי התחרות האירופיים."

באשר לשירות התשלומים של אפל, היא התייחסה לתלונות בקשר לכללי ההטמעה של השירות באתרים ובאפליקציות שונים וציינה כי יש להבטיח שהכללים של אפל אינם מונעים מצרכנים להנות משירותי תשלום מתקדמים ונוחים. לפיכך, הוחלט לבחון את הכללים של שירות התשלומים ואת השפעתם על התחרות בתחום.

אפל מסרה בתגובה כי היא מאוכזבת שהנציבות מקשיבה לתלונות חסרות בסיס שמקורן במספר קטן של חברות. בהצהרה שפורסמה מטעמה נמסר כי "אפל יצרה מכשירים ושירותים פורצי דרך בחלק מהשווקים התחרותיים ביותר בעולם. [אפל] מצייתת לחוק בכל פעולותיה ומחבקת תחרות בכל שלב שכן היא דוחפת אותנו להשיג תוצאות טובות אפילו יותר."

בסמכות הנציבות לעצור  פעילות של חברות וכן להטיל קנסות כבדים שיכולים להגיע ל10% מההכנסה השנתית של החברה. נציין כי בחודשים האחרונים נפתחו חקירות דומות נגד אמזון, גוגל ופייסבוק. (מקור: CNBC, מאת: סם שיד).