אירופה: ספוטיפיי טוענת כי אפל מפלה אותה לרעה באפסטור

אולי יעניין אותך גם

שניים משירותי המוזיקה הדיגיטליים המובילים בעולם נמצאים במוקד תלונה שהוגשה לרשויות התחרות באיחוד האירופי. התלונה הוגשה לפני ימים אחדים על-ידי שירות המוסיקה המוביל בעולם כיום - Spotify - כנגד המתחרה המובילה שלו, חברת אפל המפעילה את השירות Apple Music. במוקד התלונה נמצאת העמלה שגובה אפל ממכירות באמצעות חנות האפליקציות שלה, ה-AppStore.

מנכ"ל ספוטיפיי, דניאל אק, טוען כי אפל יצרה בחנות האפליקציות כללים שנועדו להגביל את התחרות במכוון, לרבות עמלת המכירות בשיעור של 30%, הנגבית גם מאפליקציות שמתחרות באפל מיוזיק, דוגמת ספוטיפיי, דיזר ואחרות. ספוטיפיי טוענת כי העמלה שגובה ממנה אפל מחייבת אותה לגבות עבור שירותי הפרימיום שלה מחיר גבוה מזה שגובה אפל מיוזיק בחנות האפליקציות של אפל, עובדה המקנה לאפל יתרון על פניה ועל פני מתחרות אחרות בתחום שירותי הסטרימינג במוסיקה.

עוד קודם שהתלונה הוגשה באופן רשמי, מסרה מרגרטה וסטאגר, הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, כי כוחה של אפל כפלטפורמה עדיין לא עמד במוקד חקירת הגבלים עסקיים ביבשת, וכי "האופן שבו נגבה כסף בחנות האפליקציות באמת צריך להדאיג, אבל מצד שני, הם לא המובילים".

בהודעה מטעם מנכ"ל ספוטיפיי נמסר כי אפל משמשת "גם כשחקנית וגם כשופטת", בכך שהיא הבעלים של חנות האפליקציות שלה וקובעת את כלליה, וגם מתחרה בה מול אפליקציות אחרות כמו ספוטיפיי. כן נמסר כי התלונה שהוגשה מבקשת מהנציבות האירופית לבחון שלושה תחומים: ראשית - קיומה של תחרות חופשית בין אפליקציות; שנית - מתן אפשרות לצרכנים להשתמש במערכות תשלום אחרות בעבור השירותים מבלי להיות כבולים למערכת התשלום של אפל, וכן למנוע מאפל כבעלת חנות האפליקציות להטיל הגבלות לא הוגנות על המתחרים, על השיווק, המכירה ועל התקשורת עם הצרכנים.

זו אינה הפעם הראשונה בה אפל נמצאת במוקד חקירת הגבלים עסקיים. בשנת 2011 הוגשה כנגדה תביעה בארצות הברית בטענה שהיא יוצרת מונופול באמצעות חנות האפליקציות שלה, באופן הגורם לעליית מחירי האפליקציות. בנובמבר האחרון שמע בית המשפט העליון בארצות הברית את טיעוני הצדדים במסגרת ערעור שהגישה אפל כנגד האפשרות של צרכנים להעלות כנגדה טענות בגין פגיעה בתחרות. מקורות: דה-מרקר, Yahoo! News (מאת אנדי מיק).