הוארכה (שוב) הסמכת השב"כ לסייע במאבק בקורונה. הפעם במגבלות

אולי יעניין אותך גם

ועדת המשנה לענין השירותים החשאיים בכנסת אישרה את החלטת הממשלה להמשיך להסמיך את שירות הביטחון הכללי להתחקות אחר נתיבי ההדבקה של חולי קורונה, שצומצמה כעת למקרים מיוחדים ופרטניים שבהם חקירה אפידמיולוגית באמצעים אחרים לא הועילה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, מסרה בדיון שבתוך שבוע יעבד משרד המשפטים את הערות הציבור לתזכיר החוק והממשלה להציג הצעת חוק להסמכת השב"כ לפי הוראות בג"ץ, במטרה לסיים את הדיון בתוך שבועיים נוספים.

הוועדה אישרה את הצעת היו"ר החדש, צבי האוזר (דרך ארץ) שהסמכת השב"כ תפקע אם הצעת החוק המסמיך את השב"כ לא תונח בפני הכנסת עד 8 ביוני, אולם אם תוגש עד אז תימשך ההסמכה עד 16 ביוני. האוזר ביקש להאיץ את הפעילות למציאת חלופות לשב"כ ודרש כי הדברים יוצגו בפני הוועדה בצורה מפורטת ורצינית עד לדיו בהצעת החוק. בעד ההצעה הצביעו האוזר וח"כ גדעון סער (ליכוד). נגדה הצביע ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו).

במהלך הדיון מסרה מנהלת טכנולוגיות המידע במשרד הבריאות, רונה קייזר, שאפליקצית המגן הורדה 1.58 מיליון פעמים מחנויות האפליקציות של אפל וגוגל אבל יש בה 870 אלף משתמשים פעילים בעוד שהיעד הוא ארבעה מיליון. לפי לוח זמנים שהציגה לוועדה, עד 7 ביוני תיתווסף לאפליקציית המגן תמיכה בניטור קירבה מבוסס בלוטות. עוד אמרה שהמשרד נערך כעת לתוכנית שיווקית שתסייע להגיע ליעד וממתין לאישור תקציבי לסכום הנדרש (כארבעה מיליון ש"ח בלבד). עם זאת היא הסתייגה באומרה ש"אין ערך במאמץ שיווקי מקיף כשאין טכנולוגיה מספיק טובה".

"הדהירה חסרת המעצורים להפר את זכויות האזרחים לא קשורה לקורונה", התריע בדיון ח"כ אבידר. לדבריו, "כל הדיבורים על גל שני נועדו לדבר אחד, לספק את התירוץ להפעיל את איכוני השב"כ והמשטרה ולהפעיל בישראל דיקטטורה דמוקרטית". ח"כ גדעון סער תמך בהמשך התחקות השב"כ בנימוק שהוא מבטיח את הזכות לחיים במקרה של פגיעה מסוימת בפרטיות. אך לדבריו בחקיקה "נצטרך לקיים דיון רציני בשאלת החלופות והאפקטיביות". 

הוועדה קיבלה את החלטתה ביום שבו הרשות להגנת הפרטיות פרסמה מסמך הקובע כי איסוף נתוני מיקום ישירות מחברות טלקום על ידי רשויות המדינה ללא הסכמה של התושבים, כפי שנעשה בישראל, הוא האמצעי הפוגעני ביותר בפרטיות וכי יש להעדיף ניטור קירבה מבוסס בלוטות', שהוא גם מדויק יותר וגם מגן טוב יותר על הפרטיות.