עיריות מסייעות למשטרה לאסוף מידע למאגר תנועות האזרחים שהקימה בלא פיקוח

אולי יעניין אותך גם

רשויות מקומיות ברחבי הארץ החלו למקם מצלמות לזיהוי כדי לסייע ולהזין את מאגר המידע של מערכת עין הנץ המשטרתית. המערכת אוגרת ללא פיקוח מידע על תנועות של אזרחים,

על-פי פירסום בוואלה, רשויות מקומיות ביניהן עומר, ראשון לציון וירושלים, מממנות ומציבות בשטחן מצלמות לזיהוי לוחיות רישוי שמזינות את המאגר המשטרתי. לרשויות המקומיות אין גישה למאגר כלל ותפקידן הוא רק לשתף פעולה בתהליך איסוף המידע. המידע זורם מהמצלמה העירונית למשטרה, שבמידת הצורך מעבירה התרעות בזמן אמת לעירייה - אך לעירייה אין יכולת לחפש במאגר בעצמה.

בעיריית ראשון לציון, בה מצויות כיום 1,300 מצלמות ביטחון (ביניהן גם מצלמות לזיהוי לוחיות רישוי), גיבשה העירייה נוהל שמחייב מחיקת המידע אודות האזרחים תוך 30 יום כדי להגן על פרטיות התושבים ובטיחותם. הניסיון לאזן בין שימוש במצלמות לבין פרטיות התושבים, מתבטא גם בהפעלת מצלמות שאינן "חכמות". המצלמות שמוצבות קרוב יחסית לבתים פרטיים מוגבלות ביכולת לצפות אל תוך הבית, כך שניתן לראות באמצעותן רק את השטח הציבורי, כשהבית עצמו מופיע כריבוע אפור ומטושטש.

להבדיל מעיריית ראשון לציון, ישנם ראשי ערים אשר אינם חוששים לפרטיות תושביהם. פיני בדש, ראש עיריית עומר, הסביר כי המצלמות והמאגר המשטרתי מסייע בלכידת פושעים ברחבי העיר. לדבריו, הפגיעה בפרטיות היא זניחה שכן מדובר בצילום לוחיות רישוי ולא תמונות פנים.

ד"ר אדם שנער, מומחה לזכויות אדם ומשפט חוקתי ממרכז הבינתחומי הרצליה, ציין בתגובה כי הפגיעה בפרטיות חמורה משנדמה, בפרט בישובים קטנים שרוב תושביהם מרבים להכנס ולצאת מהעיר. המצלמות מאפשרות לקבל תמונה טובה במיוחד על סדר יומם. לדבריו, כי העובדה שהרשויות מממנות את הצבת המצלמות בעצמן, עלולה לגרום לפערים בין ערים דלות תקציבים לערים מפותחות יותר. מקור: וואלה חדשות (מאת דניאל דולב).