פייסבוק תובעת את חברת הסייבר הישראלית NSO

אולי יעניין אותך גם

פייסבוק הגישה תביעה כנגד חברת הסייבר הישראלית NSO, בטענה כי אפליקציית WhatsApp שבבעלות הרשת החברתית הותקפה באמצעות "פגסוס" - תוכנת הריגול שפיתחה NSO. החברה הישראלית עוסקת במתן פתרונות טכנולוגיים בתחום תקיפת הסייבר, לשם השגת מידע מודיעיני למטרות ביטחוניות.

לפי התביעה, שהוגשה בבית משפט בקליפורניה, NSO חדרה ללא הרשאה לשרתי שירות המסרים המידיים, וזאת כדי "להדביק" בתוכנה זדונית מכשירי משתמשים שסומנו מראש. פייסבוק טוענת בתביעתה כי NSO פעלה בניגוד לתנאי השימוש של השירות, הקובעים, בין היתר, כי המשתמשים רשאים להשתמש בשירות רק למטרות חוקיות. תנאי השימוש של WhatsApp אוסרים, בין היתר, על כל שימוש ביישומון שמפר את זכויות מפעילת השירות, או מפר את פרטיות המשתמשים. השירות כמובן גם אוסר גם על כל שימוש בו כדי לפגוע במשתמשים אחרים.

פייסבוק טוענת גם כי הקוד הזדוני של NSO הועבר על גבי שרתי וואטסאפ כדי להדביק 1,400 משתמשים שסומנו מראש כמטרות, ביניהם משתמשים מבחריין, איחוד האמירויות ומקסיקו. המתקפה בוצעה לכאורה באמצעות שיחה מקוונת לאותם משתמשים, מבלי שהמשתמש נדרש להשיב לשיחה כדי להחדיר את התוכנה הזדונית למכשירו. 

NSO מסרה בתגובה כי "היא דוחה בכל תוקף את טענות פייסבוק. המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות. טכנולוגיה זו לא מיועדת או מורשת לשימוש נגד פעילי זכויות אדם או עיתונאים. היא נועדה להציל חיים ועשרות רבות של אנשים ברחבי העולם חייבים את חייהם לטכנולוגיה של NSO. המציאות היא שפלטפורמות ואפליקציות מוצפנות, משמשות לעתים ארגוני פשיעה, פדופילים, ברוני סמים וטרוריסטים ומאפשרת להם לחמוק מידיהם של רשויות החוק וארגוני הביון.

הטכנולוגיות של NSO מספקות לממשלות פתרונות ממוקדים ומידתיים לבעיות אלה. אנו מתייחסים לכל שימוש במוצרינו שאינו מיועד למלחמה בטרור ופשיעה כשימוש לרעה, ואוסרים זאת במסגרת החוזים שלנו. אם אנו מאתרים שימוש לא ראוי אנו פועלים בהתאם. טכנולוגיה זו מיועדת לשמירה על זכויות אדם, בין היתר הזכות לחיים ולביטחון, וזו הסיבה שהודענו על התאמת המדיניות שלנו לכללים המנחים של האו"ם לעסקים וזכויות אדם, כדי לוודא שהמוצרים שלנו מכבדים את כל זכויות האדם".

כצעד משלים לתביעה, נודע היום כי בפייסבוק החליטו לסגור את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של כל עובדי חברת NSO, ואלה מדווחים כי חשבונותיהם ברשתות החברתיות אינם זמינים עוד.

NSO עולה לכותרות חדשות לבקרים בתקופה האחרונה, בין היתר לאחר שעובד לשעבר של החברה הואשם כי העתיק תכנות ריגול וסייבר של החברה וניסה למכור אותן באמצעות הדארקנט. ההליכים בעניין זה הסתיימו בהסדר טיעון. בנוסף, בחודש מאי האחרון ארגון זכויות האדם Amnesty International הגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב עתירה, בה דרש כי משרד הביטחון יבטל את רישיון הייצוא של החברה, בטענה כי בשנת 2018 נעשה ניסיון להשתלט על מכשיר הטלפון של איש צוות של הארגון באמצעות אותה תוכנת "פגסוס". מקורות: כתב התביעה מטעם פייסבוק, הארץ (מאת: עודד ירון) וגיקטיים (מאת: יוני אביטל).