ישראל: שילוב קוד פתוח בתוכנה אינו שולל את הגנת זכויות היוצרים

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי חברה ששילבה קוד פתוח (open source software) בתוכנה שפיתחה, לא איבדה את הגנת דיני זכויות היוצרים.

התובעת - מיקרוליין מערכות מחשבים בע"מ - עוסקת בפיתוח ושיווק פתרונות תוכנה לעסקים. מיקרוליין טענה כי הנתבעת - המרכז הישראלי ל.ע. ברשת בע"מ - הפרה את זכויות היוצרים שלה בתוכנה שפיתחה, שנועדה להתאמת אתרי אינטרנט לדרישות תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. את תביעתה מיקרוליין הגישה גם נגד עובד שלה לשעבר, שהיה מעורב בפיתוח התוכנה ומועסק כעת אצל הנתבעת.

השופט גדעון גינת, שדן בהליך, קבע תחילה כי תוכנת מיקרוליין היא "יצירה ספרותית" לפי חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, וכי מיקרוליין היא בעלת זכות היוצרים בה. השופט גינת ציין כי הצהרת מיקרוליין בעניין זה לא נסתרה ואף התחזקה לאור הודאת הנתבעים כי העובד לשעבר השתתף בפיתוח התוכנה.

בית המשפט בחן את ההעתקה הנטענת תוך התחשבות בחוות דעת מטעם מומחי הצדדים, וקבע כי אין ספק כי ההעתקה כוללת בתוכה חלק מהותי מתוכנת התובעת. בין היתר, לנתבע 2 היתה גישה לתוכנה בעת שמיקרוליין העסיקה אותו וכן הדמיון בין התוכנה לתוכנה המפרה הוא גם בפרטים משותפים כגון גופנים, גוונים, אורך תפריט ושגיאות כתיב. השופט גינת ציין כי מדובר בקווי דמיון מובהקים שהסברי הנתבעים לגבי הימצאותם בתוכנה המפרה אינם משכנעים.

בית המשפט ציין עוד כי הדמיון בין התוכנות הוא גם כמותי וכי קוד התוכנה הועתק במלואו אל תיקיה בתוכנה המפרה. כאמור, השופט גינת קבע כי אין ממש בטענת הנתבעים כי מיקרוליין השתמשה בקוד פתוח. גינת קבע כי אין בשימוש כאמור כדי לשלול את זכות היוצרים המוקנית לתובעת, שכן גם אם "אבני הבניין" שהיו החומר שביד היוצר במלאכתו הן נחלת הכלל, אין בכך ולא כלום לשאלה אם קמה לו זכות יוצרים ביצירתו. היצירה לא חייבת להיות חדשנית ביחס ליצירות קיימות. די ביצירתיות מועטה ואף חסרת ערך כדי לספק את תנאיו של מבחן המקוריות. 

לעניין הפיצוי החליט בית המשפט להתחשב בטענת הנתבעת כי מכרה את התוכנה המפרה מספר מועט של פעמים וכן בכך שהתוכנה הוגדרה כ"קוד טיפש", כלומר כתוכנה פשוטה לפיתוח (עובדה שיש בה לצמצם במידת מה את מידת תרומתה של ההעתקה להתעשרות). בית המשפט הורה לנתבעים לפצות את מיקרוליין בסכום כולל של 40,000 ש"ח וכן את הוצאות המשפט ושכ"ט עו"ד בסך 36,000 ש"ח [לעיון בפסק-הדין: ת"א 10621-05-17 מיקרוליין מערכות מחשבים בע"מ נ' המרכז הישראלי ל.ע. ברשת בע"מ ואח' (ניתן ביום 9.8.2019)].