ארה"ב: נדחתה בשנית תביעת משפחות קורבנות הטרור נגד פייסבוק

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו-יורק (Second Circuit Court of Appeals) החליט ברוב דעת לדחות את ערעורן של משפחות אמריקאיות שיקיריהן נפגעו מטרור חמאס בישראל, בתביעתן נגד פייסבוק. לטענת התובעים, הרשת החברתית מספקת לחמאס אמצעי תקשורת להסית לטרור, תוך הפרה של חוקים פדרליים לאיסור ומניעת טרור והסתה לטרור. בית המשפט לערעורים אימץ את מסקנתו של בית המשפט בערכאה הדיונית שלפיה פייסבוק חסינה מאחריות משפטית שנובעת מתכנים שמשתמשיה - בהם פעילי חמאס - מעלים לרשת.

פסק הדין מתבסס על סעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת (Communications Decency Act). החוק גובר על עילות תביעה מדינתיות ומרבית העילות הפדרליות בארצות-הברית, וקובע כי למעט סייגים מצומצמים, לא יראו ספק של שירותי מחשב אינטראקטיביים, כגון Facebook, כמפרסם של תוכן שמקורו בגולשים. כתוצאה מכך, לא ניתן להטיל אחריות משפטית על פלטפורמות ברשת בשל תכנים שמקורם בגולשים, ולא ניתן לחייב אותן לסנן תכנים.

דעת המיעוט בפסק הדין הציעה להטיל אחריות על פייסבוק משום שלטעמה, תכלית החוק לא היתה להעניק חסינות למפעילי פלטפורמה שמשתמשת באלגוריתמים מתוחכמים להעברת הודעות בין פעילי טרור. דעת הרוב, לעומת זאת, הדגישה שתכלית החוק - הענקת חסינות להחלטות של מפעילת הפלטפורמה כ"עורכת" של אמצעי התקשורת, המחליטה כיצד ולמי לפרסם ולנתב הודעות - ישימה בדיוק למקרה זה.

בתוך כך דחה בית המשפט לערעורים את עילות התביעה הישראליות שהגישו המשפחות לבית המשפט הפדרלי בארה"ב, מהטעם שבית משפט פדרלי בארה"ב אינו מוסמך לדון בתביעות כאלה בדין הזר (הישראלי).