קנס עתק של חמישה מיליארד דולר על פייסבוק בפרשת קיימברידג' אנליטיקה

אולי יעניין אותך גם

נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (Federal Trade Commission - FTC) החליטה ברוב דעות להטיל קנס עתק של חמישה מיליארד דולר על פייסבוק - הגבוה ביותר שהושת אי-פעם על חברה כלשהי בשל הפרות פרטיות. הקנס יוטל לאחר חקירה של נציבות הסחר שמצאה שמעשיה של פייסבוק בפרשת קיימברידג' אנליטיקה עולים כדי הפרה של צו פשרה מוסכם שחתמה הרשת החברתית עם הנציבות בשנת 2011. צו הפשרה חייב את החברה לקבל את הסכמת המשתמשים לשינויים מסוימים בהגדרות הפרטיות שלהם.

פרטים נוספים על הפשרה לא פורסמו אך היא צפויה לכלול מגבלות נוספות על האופן שבו פייסבוק מטפלת במידע של משתמשיה. ההסדר טעון עדיין אישור של משרד המשפטים האמריקאי, שלרוב מאשר את החלטות ה-FTC. מניית פייסבוק הגיבה לידיעה בעליה של 2%, אולי מפני שהחברה שהרוויחה 58 מיליארד דולר ב- 2018 (כך שהקנס מבטא רק כ-9% מהכנסותיה) כבר דיווחה כי היא צפויה לקנס והקצתה מלכתחילה שלושה מיליארד דולר לתשלומו.

כזכור, עניינה של הפרשה הוא במידע על עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק שהגיע שלא כדין לידי החברה הבריטית Cambridge Analytica שייעצה למסע הבחירות לנשיאות של טארמפ.

איסוף המידע ממשתמשי פייסבוק החל בשנת 2014, באמצעות אפליקציה מקושרת-פייסבוק שפיתח חוקר פסיכולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה (לאוניברסיטה עצמה אין קשר לחברת היעוץ הנושאת שם דומה). האפליקציה הופצה ככלי המציע ניבוי פסיכולוגי למשתמשים וצברה קהל של מעל רבע מיליון משתמשים. מפרופיל הפייסבוק של משתמשי האפליקציה נאסף מידע לא רק עליהם, אלא גם על החברים המקושרים אליהם בפייסבוק. בין המידע שנאסף - הלייקים שהם העניקו. המשתמשים יכלו אמנם לחסום את הגישה למידע האישי עליהם אך הגדרות ברירת המחדל של פייסבוק התירו גישה למידע.

החוקר מקיימברידג' שהיה כפוף לתנאי השימוש של פייסבוק האוסרים על העברת המידע הלאה חשוד שהפר אותם והעביר את המידע שנצבר לידי חברת האנליטיקה. פייסבוק חשודה כי למרות שקיבלה אישורים מחברת האנליטיקה שהמידע הושמד, החברה לא עשתה כן והשתמשה במידע שלא כדין.

ההחלטה על הטלת הקנס ועל גובהו התקבלה ברבות דעות של חמשת חברי הנהלת הנציבות - שלושת הנציגים המזוהים עם הרפובליקנים תמכו בה בעוד שני הנציגים המזוהים עם הדמוקרטים התנגדו לה ודרשו לנקוט אמצעים חריפים יותר נגד הרשת החברתית. הנציבות ופייסבוק סרבו להגיב לידיעות על הקנס. מקור: הוול סטריט ג'ורנל (מאת: אמילי גלייזר, ריאן טיירסי וג'ף הורביץ), וושינגטון פוסט, רויטרס ובלומברג.

law.co.il מעיר כי הקנס הצפוי בארה"ב מצטרף לקנס שבריטניה הטילה על פייסבוק באותה פרשה, ולקנס שהרשות להגנת הפרטיות באיטליה הטילה על פייסבוק באותו עניין.