מידע על מיליוני משתמשי פייסבוק התגלגל לידי יועצי הקמפיין של טראמפ; החקירות כבר בדרך

אולי יעניין אותך גם

נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (Federal Trade Commission - FTC) חוקרת האם מעשיה של פייסבוק בפרשת קיימברידג' אנליטיקה שנחשפה בימים האחרונים עולים כדי הפרה של צו פשרה מוסכם שחתמה הרשת החברתית עם הנציבות בשנת 2011. צו הפשרה חייב את החברה לקבל את הסכמת המשתמשים לשינויים מסוימים בהגדרות הפרטיות שלהם. הפרה של הצו עלולה להשית על החברה קנס בסכום של 40,000 דולר לכל יום בו נמשכת ההפרה. נציבות הסחר הפדרלית סירבה לאשר או להכחיש אם נערכת חקירה כזו ואילו פייסבוק מכחישה בתוקף הפרה של הצו. במקביל, יוזמים מספר חברי קונגרס אמריקנים משני צידי הקשת הפוליטית בירור פרלמנטרי של הפרשה.

ענייניה של הפרשה הוא במידע על עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק שהגיע שלא כדין לידי החברה הבריטית Cambridge Analytica שייעצה למסע הבחירות לנשיאות של טארמפ. פייסבוק דיווחה על הפרשה בהודעה שפרסמה לפני ימים אחדים ושממנה עולה חשד כי המידע נוצל להטיית דעת קהל הבוחרים בארה"ב באמצעות הרשת החברתית.

איסוף המידע ממשתמשי פייסבוק החל בשנת 2014, באמצעות אפליקציה מקושרת-פייסבוק שפיתח חוקר פסיכולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה (לאוניברסיטה עצמה אין קשר לחברת היעוץ הנושאת שם דומה). האפליקציה הופצה ככלי המציע ניבוי פסיכולוגי למשתמשים וצברה קהל של מעל רבע מיליון משתמשים. מפרופיל הפייסבוק של משתמשי האפליקציה נאסף מידע לא רק עליהם, אלא גם על החברים המקושרים אליהם בפייסבוק. בין המידע שנאסף - הלייקים שהם העניקו. המשתמשים יכלו אמנם לחסום את הגישה למידע האישי עליהם אך הגדרות ברירת המחדל של פייסבוק התירו גישה למידע.

לטענת פייסבוק, החוקר מקיימברידג' שהיה כפוף לתנאי השימוש של פייסבוק האוסרים על העברת המידע הלאה, הפר אותם והעביר את המידע שנצבר לידי חברת האנליטיקה. פייסבוק מסרה עוד כי למרות שקיבלה אישורים מחברת האנליטיקה שהמידע הושמד, פייסבוק חושדת כי החברה לא עשתה כן והשתמשה במידע שלא כדין. פייסבוק הודיעה כי הקפיאה את שיתוף הפעולה עם חברת האנליטיקה ואת חשבונותיה ברשת החברתית והבהירה כי מאז האירוע היא חיזקה את הגנות הפרטיות למשתמשי פייסבוק. חברת האנליטיקה מכחישה את ההאשמות, אולם החוקר האמריקאי המיוחד רוברט מולר שעוסק בבדיקת הטיית הבחירות על-ידי רוסיה ביקש לחקור גם את הפרשה הזו. מקורות בלומברג (מאת: דייוויד מקלפלין ובן ברודי) וכן הוושינגטון פוסט (מאת: קייג טימברג ואליזבת' דווסקין).